قسم هندسة الطيران

المزيد ...

حول قسم هندسة الطيران

أُنشئ قسم هندسة الطيران مع بداية السنة الدراسية 1975-1976م كجزء من الكلية للقيام بتأهيل المهندسين في مجالات هندسة الطيران بهدف الاعتماد على العناصر الوطنية في هذا المجال التقني المتقدم، ويتولى تسيير البرنامج العلمي والبحثي بالقسم أكثر من 20 عضو هيئة تدريس في تخصصات مختلفة.

حقائق حول قسم هندسة الطيران

نفتخر بما نقدمه للمجتمع والعالم

17

المنشورات العلمية

18

هيئة التدريس

380

الطلبة

487

الخريجون

البرامج الدراسية

بكاليوريوس هندسة الطيران
تخصص هندسة الطيران

...

التفاصيل
ماجستير هندسة الطيران
تخصص هندسة الطيران

...

التفاصيل

من يعمل بـقسم هندسة الطيران

يوجد بـقسم هندسة الطيران أكثر من 18 عضو هيئة تدريس

staff photo

أ.د. علي محمد امحمد المبروك

علي الرابطي هو احد اعضاء هيئة التدريس بقسم هندسة الطيران بكلية الهندسة. يعمل السيد علي الرابطي بجامعة طرابلس كـأستاذ منذ 2008-04-20 وله العديد من المنشورات العلمية في مجال تخصصه

منشورات مختارة

بعض المنشورات التي تم نشرها في قسم هندسة الطيران

Influence of Input Velocity Data on Wind Energy Potential Estimation

يعتمد البدء في إقامة مشروع لطاقة الرياح في موقع ما على تقدير الطاقة المحتمل إنتاجها هناك. ولعل من أهم البيانات المدخلة للوصول إلى هكذا تقديرات هي سرعة الرياح في الموقع. من المعروف أن الغرض الأساس من بيانات سرعات الرياح التي يقوم برصدها المركز الوطني للأرصاد الجوية كل ثلاثة ساعات هو استخدامها في مجال التنبؤات الجوية. وحيث أن سرعات الرياح تعد دالة قوية في الزمن، عليه فإن طول الفترة الزمنية ( 3 ساعات) بين كل رصدتين متتاليتين قد يكون له تأثير مباشر على تقديرات طاقة الرياح المحتملة. وقد تم في إطار هذه الدراسة تحديد ما إذا كان استخدام بيانات سرعة الرياح الذي قام برصدها المركز في موقع محدد يؤدي إلى الحصول على تقديرات صحيحة لطاقة الرياح المحتملة هناك. وتشير نتائج هذه الدراسة إلى أن طاقة الرياح المرتقب إنتاجها سنويا استنادا إلى بيانات سرعة الرياح الذي قام برصدها المركز تقل بنسبة تصل إلى 22% عن نظيرها عند استخدام رصدات لسرعة الرياح في صورة متوسط لكل عشرة دقائق تم الحصول عليها من الجهاز التنفيذي للطاقات المتجددة. Abstract The decision to establish a wind energy project at a site depends, among other things, on the estimated energy expected to be produced there. Among the important input data for reaching such estimate is wind speed data at the site. The wind velocity data available from the National Center for Meteorology (NCM) come in the form of 3-hourly readings or measurements. This data is essentially collected for climatology purposes. It is well known that wind velocity is a strong function of time. Due to this functional relationship, it is expected that the above 3-hour readings will have an effect on the estimated wind energy yield. It was therefore sought in this study to determine whether the use of wind speed data from NCM in the 3-hour format at a certain site would or would not lead to correct estimates of expected wind energy yield there. Results of this study indicate that the annual expected wind energy yield based on the NCM data is lower by up to 22% than the corresponding value based on the 10-minutes average wind velocity data made available by the Renewable Energy Authority of Libya.
تركية محمد موسي (2015)
Publisher's website

Free vibration analysis of a composite wing box-initial aerodynamic investigations

.....
Saleh R. Abdussalam Gashoot, J. M. Ashawesh, Ali M. Elmabrouk(4-2004)
Publisher's website

Aerodynamic design and performance estimation of horizontal-axis wind turbine

Abstract Estimation of wind characteristics is considered as the first essential step to evaluate a wind energy project based on information about all aspects of the implementation and operation of the project. It's therefore necessary to have detailed knowledge of the wind to design a suitable wind turbine for a certain zone and also to estimate its performance accurately. The first step in this thesis is study the wind energy and wind assessment in the selected site (Zuara) based on the available wind data, which are obtained from the representative meteorological station. The second step in this thesis is study is to design a suitable horizontal axis wind turbine. Design (HAWT) to achieve satisfactory levels of performance starts with knowledge of the aerodynamic forces acting on the blades. The blade element momentum theory (BEM) is applied for HAWT blade design and to predict the performance of the rotor. A computer program for HAWT blade design and its performance analysis is belt. The input of this program is: power required from a turbine, number of blades, design wind velocity, design tip-speed ratio and properties of the selected airfoil. While the output are: blade geometry parameters (chord and twist distribution), power, torque and thrust coefficients versus tip-speed ratios. This study indicates that capacity factor on the Zuara site equal 3 and it is seen that possible to designed wind turbine to extracting the power from the wind with satisfactory levels of performance in the selected site
فرج الأخضر شنشن (2014)
Publisher's website