قسم إعادة التأهيل والعلاج الطبيعي

المزيد ...

حول قسم إعادة التأهيل والعلاج الطبيعي

تأسس قسم إعادة التأهيل والعلاج الطبيعي بكلية التربية البدنية وعلوم الرياضة في الذكرى الثلاثين لتأسيس الكلية وذلك مواكبة لمتطلبات العصر وضمن إطار الهيكلية الجديدة بالكليــــة والتي توافق الرؤية المتطورة لأقسامها العلمية حيث تم إشهار هذا القسم تحت مسمـــى ( قسم إعادة التأهيل والعلاج الطبيعي ) والذي يعتبر الأول من نوعه بين كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة على مستوى ليبيا وأستقبل القسم الدفعة الأولى تحت هذا المسمى لأول مرة بالعام الجامعي 2008 – 2009 م. 

حقائق حول قسم إعادة التأهيل والعلاج الطبيعي

نفتخر بما نقدمه للمجتمع والعالم

15

المنشورات العلمية

20

هيئة التدريس

427

الطلبة

232

الخريجون

من يعمل بـقسم إعادة التأهيل والعلاج الطبيعي

يوجد بـقسم إعادة التأهيل والعلاج الطبيعي أكثر من 20 عضو هيئة تدريس

staff photo

أ. هشام عبدالسلام محمد بريكاو

هشام عبدالسلام محمد بريكاو هو احد اعضاء هيئة التدريس بقسم إعادة التأهيل والعلاج الطبيعي بكلية التربية البدنية وعلوم الرياضة. يعمل السيد هشام عبدالسلام محمد بريكاو بجامعة طرابلس كمحاضر مساعد منذ 11-02-2018 وله العديد من المنشورات العلمية في مجال تخصصه.

منشورات مختارة

بعض المنشورات التي تم نشرها في قسم إعادة التأهيل والعلاج الطبيعي

دراسة الانحرافات القوامية للعمود الفقري للعاملين بمهنة العلاج الطبيعي

دراسة الانحرافات القوامية للعمود الفقري للعاملين بمهنة العلاج الطبيعي arabic 130 English 0
مراد جمال الطاهر (3-2020)
Publisher's website

EFFCT OF USING OCCUPATIONAL THERAPY FOR CHILDREN WITH MENTAL DISABILITY

Abstract working hypothesis- By means of school education, could have a positive impact on the integration of children with mental retardation to the natural school environment. PURPOSE OF THE STUDY - To establish the level of awareness and involvement of parents and resource teachers on teaching physical education of children with mental retardation in the process of their integration into mainstream education. OBJECTIVES OF THE STUDY- .Prouchvane literature for consideration* *Study the needs of adapted physical activity and social integration of children with intellectual disabilities. *Revealing the extent of the involvement of parents in the overall formation and development of their children, as well as processes training, education and physical education in integrating into mainstream education. *Clarify the level of interactions between resource teachers and parents in their work with children in the process of inclusion in mainstream school. SITE SURVEY - The object of the study were 30 parents of children with mental retardation, 30 resource teachers and 15 children. The study was conducted at an educational establishment with boarding form of education in the city. Tripoli – Libya. METHODS OF STUDY - Theoretical study and analysis of the literature. Monitoring and survey Quantitative and qualitative analysis of survey data The poll METHOD - Developed standardized questionnaires for the two groups of respondents: parents of students integrated into mainstream school and resource teachers of such children. The survey, conducted with resource teachers contains a total of 10 questions, and parents contains 8 questions. - ANALYSIS OF RESULTS Poll with parents CONCLUSIONS AND RECOMMENDATIONS: 1- Data from references show that in many countries with high socio-economic development against these individuals was developed and established very good legislation and general public attitudes are very positive. 2- The results of the survey of resource teachers and parents of integrated children with SEN proved better relevance and effectiveness of the tools. Clearly and accurately marked questions are not allowed an ambiguity in the selection of the response. 3- Neobhodimo is to move towards strengthening and systematization of practical actions to ensure better standard of living and quality of life for these individuals. 4- All data from our study show that a significant emphasis on micro child with mental retardation, is to raise awareness and improve the attitude of parents towards him. Depending on their educational and social status, they participated actively and systematically in the process of its full formation and development. 5- Last but not least, in the list is the opinion of the special educators, the level of cooperation and interaction between teachers (educators) and parents formed the main prerequisites in the development, training, education and upbringing of children with mental retardation, This is one of the main directions in developing positions of behavior in the future. arabic 9 English 62
Hesham Abdulsalam Mohammed brekaw(6-2016)
Publisher's website

تأثير برنامج مقترح باستخدام بعض الأساليب العلاجية لتأهيل المصابين بآلام الرقبة

لعل أبرز الظواهر التي تميز عصرنا الحديث عصر التقدم العلمي والتكنولوجي ظاهرة تقلص حركات الإنسان ونشاطه البدني واعتماده على الآلة في أداء مختلف الوظائف والاحتياجات اليومية، لذلك نجد أن الإنسان الآن في أمس الحاجة إلى زيادة معدلات الحراك والنشاط للمحافظة على الصحة واللياقة، حيث إن العامل الأساسي في الإصابة هو الراحة وعدم بذل أي جهد بدني. وآلام الرقبة من المشاكل التي يتعرض لها الكثير من الأفراد في عصر التقدم العلمي الذي نعاصره والتي تؤثر بصورة واضحة في عملية الإنتاج وتحد من الحركة، وتعد مشكلة آلام الرقبة والتي يعاني بسببها المصاب من صعوبة القدرة على الحركة أو القيام بالأعمال اليومية والتي تصل نسبة المصابين بهذه الحالات في كثير من الدول الصناعية إلى نسب مرتفعة، وتختلف في شدتها ومكانها ودرجة استمرارها من فرد إلى آخر، وترجع هذه الآلام إلى أسباب متعددة يصعب حصرها منها ما يرتبط بالعمود الفقري والعضلات والأربطة المحيطة. وقد أجري هذا البحث بهدف التعرف على تأثير البرنامج العلاجي المقترح (باستخدام بعض أساليب العلاج الطبيعي: التدليك العلاجي، التمرينات التأهيلية) في علاج المصابين بآلام الرقبة، وتكونت عينة البحث من 12 مصاباً بآلام الرقبة مستخدماً المنهج التجريبي قياس قبلي وقياس بعدي، وتم تقسيم عينة البحث إلى مجموعتين، مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة، قوام كل منها 6 مصابين، وكان متوسط السن للمجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة 32.5 سنة، وتم إجراء الفحص الطبي وقياس المدى الحركي للرقبة (أماماً وخلفاً ويميناً ويساراً ودوران يميناً و يساراً) بجهاز الجانوميتر وقياس قوة عضلات الرقبة (أماماً وخلفاً ويميناً ويساراً) بجهاز الديناموميتر قوة وعضلات الرقبة وقياس قوة عضلات الظهر بجهاز الديناموميتر لقوة عضلات الظهر، حيث يفترض الباحث أن البرنامج المقترح برنامج (التدليك العلاجي والتمرينات التأهيلية)
عادل الطاهر شعبان هروس (2015)
Publisher's website