Department of Archituctural and planning Engineering

More ...

About Department of Archituctural and planning Engineering

Facts about Department of Archituctural and planning Engineering

We are proud of what we offer to the world and the community

6

Publications

18

Academic Staff

179

Students

0

Graduates

Who works at the Department of Archituctural and planning Engineering

Department of Archituctural and planning Engineering has more than 18 academic staff members

staff photo

Dr. mohamed abdasalm emhemed Aggiag

محمد عبد السلام عجاج هو احد اعضاء هيئة التدريس بقسم هندسة العمارة والتخطيط العمراني بكلية الهندسة. يعمل السيد محمد بجامعة طرابلس كـمحاضر منذ 2-04-14 وله العديد من المنشورات العلمية في مجال تخصصه

Publications

Some of publications in Department of Archituctural and planning Engineering

أساليب التبريد باستخدام الطاقة الشمسية السالبة في العمارة التقليدية بليبيا

Abstract The research discusses the passive solar energy in cooling the internal gaps, using architectural and urban techniques In the traditional architecture In Libya, aiming to reach to required thermal comfort for humans, particularly in the high temperature areas, It could be done through four chapters in the research, so that shall contain a part of the research content, in addition to results and recommendation, so that shell discuss: First chapter: whereas the research discusses the study of climate elements, which are considered as the most effecting factors on thermal comfort, plus demonstration of climate and climate regions in Libya. Thereafter, the study of traditional architecture in different regions of Libya (cost, mountains, desert), clarification of their most important characteristics and features at architect and urban levels, used materials and methods of construction of the same, then comparison of regions to reach to features of each region. Second chapter: this chapter shall discuss study of humans comfort, and sources of thermal gain and loss between the human body and its ambient, especially by climate factors, the most significant study of thermal gain and loss sources of the building form the direct sun rays, via walls and roofs and movement of the air. Third chapter: the sun rays are deemed the most important climate elements effecting the architectural and urban, which generate other climate elements, such as air movement and humidity …etc, which in turn impact the human thermal comfort. Thus, this chapter focused on study of passive cooling techniques, using urban and architectural technologies, to limit the effect of sun rays, prior to its reach to the building, or to limit its penetration through walls and roofs, passing by historical stops of using passive cooling techniques. Fourth chapter: Addresses this chapter analytical study applied to the methods and techniques of cooling using solar energy passive in traditional architecture, by examining and analyzing the most important of these techniques and treatments Urban and architectural in different regions (coastal, mountain, desert) and benefit from and applied in the local architecture. Finally: the search to a set of findings and recommendations to the effect that he must return to traditional architecture and technologies and processes and take advantage of them to maintain the legacies of urban and architectural history, and development in the local construction and architecture.
يوسف مفتاح الهمالي (2013)
Publisher's website

تقييم سير العملية التعليمية لمادة التصميم المعماري

تهدف هذه الرسالة الى تقييم العملية التعليمية لمادة التصميم المعماري بمراسم قسم العمارة والتخطيط العمراني بجامعة طرابلس، من خلال معرفة واقع الحال و إكتشاف مواطن القوة ونقاط الضعف في العملية التعليمية لمادة التصميم المعماري، حيث تم جمع المعلومات من الأدبيات السابقة التي تتناول التصميم المعماري، لتحديد إطار نظري يشمل تعريف التصميم المعماري ومفاهيمه الفلسفية و أبعاده المعرفية و طرق تدريسه. بالإضافة الى تعريف التقييم وجوانب التقييم وإستنتاج أهم المواضيع والمحاور في تقييم تعليم التصميم المعماري، بعد ذلك تم بناء نموذج لتقييم العملية التعليمية لمادة التصميم المعماري بمراسم قسم العمارة بجامعة طرابلس. حيث يشمل هذا النموذج ثلاث عوامل رئيسية وهي: المقرر، الأداء داخل المرسم، و البيئة التعليمية، و يتضمن كل عامل رئيسي عدة عوامل ثانوية. كما تم صياغة هذه العوامل في إستمارة إستبيان لجمع المعلومات اللازمة لمعرفة وتقييم واقع حال العملية التعليمية لمادة التصميم المعماري. وبناءً على ما تقدم تم التوصل الى النتائج، والتي منها: تبين أن بعض مهارات التصميم الهامة لا يتم تنميتها بالقدر الكافي كمهارة الإبداع والنقد. إن الطلاب في حاجة الى تطوير مهارات الإخراج والتعبير عن الأفكار، بالإضافة الى أن مقررات مادة التصميم بحاجة ماسة للتطوير وجعلها تتناسب مع الإحتياجات المحلية والتطورات التقنية والنظرية ومجالات العمارة، أيضا لابد من الأخذ بالإعتبار كيفية تقييم الطالب داخل المرسم، كما أن المرسم يحتاج الى إعادة النظر من حيث أعداد الطلاب في كل مرسم والوسائل التعليمية والأثاث. Abstract Thesis summary by Arch: Maha Abdo Al-rahman Agheel to Department of Architecture and Urban Planning, Faculty of Engineering, Tripoli University. Title: Assessment of the Educational Process of Architectural Design subjectCase Study (Studios of Architecture Department at Tripoli University).The purpose of this thesis is evaluating the educational process of architectural design subject in Department of Architecture and Urban Planning studios at the University of Tripoli. Aming to find out the strengths and weaknesses of the educational process of the architectural design subject. To build the theoretical framework literature review was condacted which includes the definitions, philosophical concepts, knowledge dimensions and teaching methods of architectural design. As well as defining many terms such as design, design process, assessment, and aspects of assessment followed by exploring many models which used to evaluate educational maters followed by building a model of this research which includs three major factors: performance inside the studio, the syllabus, and the learning environment (studio), and every major factor includes several secondary factors . As these factors has been formulated in the form of a questionnaire to gather the necessary data to know and assess the reality of the educational process of the architectural design subject. Based on the above, the results have been reached, including the following: some important design skills are not enough developed as creativity and criticism skills. The students need to develop their schematic and oral presentation skills, in addition that the architectural design subject needs to be developed, also what must take into account is how to assess student inside the studio, and the studio needs to be reconsidered in terms of the numbers of students in each studio, teaching aids and the furnitures.
مها عبد الرحمن عبد السلام عقيل (2013)
Publisher's website

الفراغات الحضرية ( الميادين) بمركز مدينة طرابلس

تتناول هذه الرسالة دراسة الفراغات الحضرية ( الميادين ) بمركز مدينة طرابلس من حيث أهميتها وطبيعتها ومكوناتها وأثرها على التكوين البصري العام للمدينة . تهدف الدراسة بشكل رئيسي إلي تحليل خصائص التكوين البصري والهيكل الفراغي الحضري المكون من ميادين مركز مدينة طرابلس وتحديد مدى علاقة الإرتباط الفراغي والتنظيم الفراغي بين هذه الفراغات الحضرية (الميادين) لهذه المدينة التي تؤثر بشكل كبير على الجانب البصري لمركز مدينة طرابلس ومن ثم الوصول الى النتائج والتوصيات التي تساهم في تحسين فراغات المدينة . إرتكزت الدراسة بشكل أساسي على المنهج النظري التاريخي والمنهج الوصفي التحليلي بالإعتماد عل البيانات والمعلومات النظرية والتاريخية المتوفرة. أظهرت نتائج الدراسة أن الفراغات الحضرية بمركز مدينة طرابلس تحدد صورة تشكيل المدينة بحيث تعطيها القيمة التاريخية و وضحية الهيكل الفراغي للمدينة ، وتحديد الهدف الوظيفي للميادين التي تعكس صورتها من خلال التنظيم الفراغي بالنسيج العمراني للمدينة.
ريمة عبد العظيم المنتصر (2010)
Publisher's website