قسم الهندسة المدنية

المزيد ...

حول قسم الهندسة المدنية

يعتبر قسم الهندسة المدنية من اعرق وأكبر أقسام كلية الهندسة حيث تأسس مند نشأة الكلية في العام الدراسية 1960-1961م ويضم الآن أكثر من سبعين أستاذاً ليبي في جميع تخصصات الهندسة المدنية.

 يحتوي القسم على ثلاث شعب رئيسية هي شعبة الإنشاءات وشعبة الطرق وشعبة الموارد المائية.

وهي شعبة الإنشاءات والتربة وشعبة الموارد المائية وشعبة الطرق والنقل والمساحة.

  • شعبة الإنشاءات والتربة

    وتختص بتحليل وتصميم المنشآت من الخرسانة المسلحة والفولاذ وكذلك دراسة التربة.

  • شعبة الطرق والجسور والمساحة

    وتختص هذه الشعبة بدراسة وتصميم الطرق والجسور والكباري وأيضا أعمال الرفع المساحي.

  • شعبة المياه والصرف الصحي

    وتختص بدراسة شبكات المياه والري وأيضا الصرف الصحي.

  • وهو أول أقسام الكلية التي بادرت بإعداد وتنفيذ برامج دراسية على مستوى الدبلوم والماجستير، وكان ذلك سنة 1971 ف.

    حقائق حول قسم الهندسة المدنية

    نفتخر بما نقدمه للمجتمع والعالم

    88

    المنشورات العلمية

    79

    هيئة التدريس

    1150

    الطلبة

    0

    الخريجون

    من يعمل بـقسم الهندسة المدنية

    يوجد بـقسم الهندسة المدنية أكثر من 79 عضو هيئة تدريس

    staff photo

    أ.د. حكيم سالم عبدالقادر السموعي

    يعمل الإستاذ الدكتور حكيم سالم عبد القادر بجامعة طرابلس – كلية الهندسة – قسم الهندسة المدنية. وقد حصل الأستاذ الدكتور حكيم عبد القادر على شهادة البكالوريوس من جامعـة طرابلس ، وشهادة الماجستير من جامعـة قدانسك ببولندا ،و شهادة الدكتوراه من جامعـة قدانسك ببولندا 1996م, وهو الآن أستـاذ بقسم الهندسة المدنية بكلية الهندسة جامعة طرابلس. ترأس الدكتور حكيم عبد القادر وشارك في العديد من البحوث من جامعة طرابلس - كلية الهندسة وجامعات أخرى من مختلف مناطق ليبيا وخارجها. وقد تميز د. حكيم ببحوثه التطبيقية في صب الخرسانة ذات المرحلتين وديمومة الخرسانة و صب الخرسانة في القوالب النسيجية و إعادة تدوير الخرسانة واستعمالات المواد البوزولونية و صب الخرسانة تحت الماء في المواد الإنشائية. كتب الدكتور حكيم أكثر من سبعون بحثاً منشوراً في مجلات ومؤتمرات محلية وعالمية مشهورة، ومن ضمنها بحوثاً باللغة العربية، وأشرفت على عدد من رسائل الماجستير في الجامعة وخارجها (بولندا ولبنان وإيران وايرلندا ) واخيرا قمت بمناقشة رسالة ماجستيرمن جامعة بيروت العربية. قمت كذلك بتقيم اطروحة دكتوراه من الهند. وتعتبر بحوث الدكتور حكيم عبد القادر المتعلقة صب الخرسانة ذات المرحلتين وديمومة الخرسانة و صب الخرسانة في القوالب النسيجية و إعادة تدوير الخرسانة و صب الخرسانة تحت الماء كثيرة الذكر كمراجع علمية في البحوث المحليّة والعالمية. في سنه 2019 قمت بزيارة الى جامعة ميونخ-المانيا بخصوص المشاركه في البرنامج العلمي التي قدمت شخصيا لي بصفتي عضو هيئه التدريس بجامعة طرابلس من جامعه ميونخ-المانيا تحت اشراف البرفسور Johann Plank. وقد تمت الموافقه على البرنامج العلمي المقدم من أ.د. حكيم عبدالقادر والبرفسور Johann Plank والممول من قبل خدمة التبادل الأكاديمي الألماني https://www.daad.de/en/ . في سنه 2020 تحصلت على شرف الزمالة من المعهد الأمريكي للخرسانة Fellow (ِACI) American Concrete Institute . https://www.concrete.org/aboutaci/honorsandawards/fellows.aspx

    منشورات مختارة

    بعض المنشورات التي تم نشرها في قسم الهندسة المدنية

    Standard and modified falling mass impact tests on preplaced aggregate fibrous concrete and slurry infiltrated fibrous concrete

    Although several studies have been conducted to evaluate the impact response of concrete using the American Concrete Institute (ACI) 544-2R falling mass impact test, the variations in test results are the main drawback of this testing method. This study aims to reduce the variations in experimental impact test results by introducing two simple test setup modifications; (1) using coarse or fine aggregate bed- ding as an alternative to the steel base plate, (2) the use of line or cross-notched specimens with a line or cross-load distributing steel plate. One hundred thirty-five cylindrical discs were prepared with Preplaced Aggregate Fibrous Concrete (PAFC) and Slurry Infiltrated Fibrous Concrete (SIFCON), tested in nine groups to assess the proposed modified techniques. Steel hooked-end (2.5%) and macro polypropylene (8.0%) fibers were used to develop PAFC and SIFCON, respectively. The research findings revealed that using aggregate bedding increased the impact resistance by 38 to 429% for no-notch spec- imens and up to 283% for notched specimens. The presence of notches reduced the total energy absorbed by the bedding material. For instance, the specimens with a line notch and sand bedding exhibited 15 to 51% lower failure impact numbers than their corresponding no-notch specimens. Considering surface- notched specimens and aggregate bedding led to a lower scattering of the impact test results, while the line-notched specimens exhibited lower average scattering than the cross and no-notched specimens. In general, a percentage decrease in the coefficient of variation of 30 to 74% was attained for specimens with bedding and/or surface notch compared to reference specimens. arabic 16 English 111
    Hakim Salem Abdelgader Abdelgader (9-2021)
    Publisher's website

    Fire spalling behavior of high-strength concrete: A critical review

    Building and infrastructure damages, such as tunnels, have become a more important issue because of the continuous expansion of rural and urban constructions. It is well-known that when high-strength concretes (HSCs) are exposed to high temperatures; it is more likely to experience explosive fire-induced spalling than conventional strength concrete. Spalling might result in catastrophic loss of life and damage to nearby critical infrastructure. The exposure of reinforcement bars to elevated temperature, decreased permeability, higher density, moisture transfer, and brittleness of the HSC contribute to spalling. The concrete on a structural member's surface may be violently ripped apart by a high and fast rising temperature during a fire. Despite being a non-combustible material, the physics-chemo-mechanical properties of concrete deteriorate when subject to high temperatures. The magnitude and duration of a fire in a concrete structure define the severity of the fire. The resistance to fire spalling of HSCs under different fire conditions, extremes, and tendencies must be explored urgently. Cementitious materials exhibited a positive impact as an alternative to cement in HSC because they are known as environmentally friendly concrete materials with superior fire-resistant properties. In addition, the inclusion of fibers as an additive reinforcement is adopted to prevent and mitigate fire spalling in HSCs. Therefore, the establishment of appropriate fire-safety measures is a fundamental requirement in building design to ensure the safety of its inhabitants. While the process of fire spalling for HSC during a fire has not yet been completely understood. For this reason, a critical literature study on recent developments in HSC fire-resistance performance should be conducted to determine the present fire spalling behavior of HSC in the event of high temperatures and/or a fire. This article systematically reviews the mechanisms, influential factors, and types of fire spalling. This literature also reviews the behavior, fire spalling modelling, and strategies to prevent spalling in HSC applications. Given the advantages of the research subject, several hotspot research topics for scientific investigations are also suggested to facilitate the widespread use of HSCs in advanced construction applications.
    Hakim S. Abdelgader (5-2022)
    Publisher's website

    معايير تصميم الطرق الحضرية في ليبيا

    تمثل الطرق العمود الفقري للبلاد والذي تتمحور حوله وحدة البلاد ونموها وتطورها ، ومما لاشك فيه بأن وجود شبكة متطورة من الطرق في الدولة يمكنها من تحقيق أهدافها وسياساتها المختلفة، فالتقدم في تخطيط وتنفيذ الطرق يعمل على تغيير نمط الحياة ورفع مستوى المعيشة ويساهم في تطور ونمو المجتمعات .تناولت هذه الدراسة البحث في موضوع عوامل ومعايير التصميم الهندسي للطرق ، وأستعرضت كلا من إعتبارات التصميم القديمة والعوامل المطورة لها ، والإعتبارات الأساسية الحديثة للتصميم، كما تطرقت إلى العناصر الأساسية والثانوية للتصميم الهندسي للطرق ، وقدمت لمحة عن مدى تأثير تصميم الطريق على سلامة المرور .وتم عمل مقارنة بين معايير التصميم الهندسي للطرق الحضرية مأخوذة من أربع أدلة تصميم مختلفة، والأدلة على التوالي هي :دليل التصميم الهندسي للطرق لولاية أريزونا الأمريكية ، ودليل التصميم الهندسي للطرق لجنوب أفريقيا ، ودليل التصميم الهندسي للطرق للسعودية، ومشروع إعداد دليل معايير التصاميم الهندسية لشبكة الطرق في ليبيا (الجزء الخاص بالطرق الحضرية) ، وأعطت تقييم عن المعايير المطبقة في ليبيا من خلال أمثلة لبعض مقاطع الطرق القائمة في مدينة طرابلس، كما ناقشت بعض المشاكل الناتجة عن عيوب معايير التصميم والتخطيط في المدينة ، وأهم ما قدم من مقترحات لمعالجتها .كما تم عمل دراسة تحليلية ( إستبيان ) كان الغرض منه التوصل إلى مجموعة من الأهداف وهي كالتالي:التعرف على نشاط الدولة الليبية في أعمال تصميم الطرق من عدمه .انطلاقا من أي مرجعية يتم تصميم الطرق في ليبيا ؟مدى اختلاف معايير التصميم باختلاف الفترات الزمنية التي تم فيها التصميم .مدى مواكبة معايير التصميم المستخدمة حالياً في ليبيا للتطور العمراني .مدى تأثير معايير التصميم على السلامة العامة لكل من الركاب والمشاة والبيئة .وختاما وبإستخدام كلا من النتائج المستخلصة من مراجعة مسودة مشروع إعداد دليل معايير التصاميم الهندسية لشبكة الطرق في ليبيا والمقارنة التي تمت بينها- المسودة – وبين الأدلة الأخرى، والنتائج المستخلصة من مراجعة مسودة مشروع إعداد دليل معايير التصاميم الهندسية لشبكة الطرق في ليبيا ومطابقتها للنتائج المتحصل عليها من الدراسة التحليلية (الاستبيان) ، خلُصت الدراسة إلى إستنتاجات وتوصيات يُرى أنها جديرة بكل إهتمام . Abstract Roads constitute the backbone around which revolves the country's unity , growth and development .Undoubtedly the presence of a developed network of roads in the country enables it to achieve its objectives and different policies , progress in roads is conducive to changing the lifestyle , raising the standard of living and contributing to the development and growth of societies.This study researched the factors and engineering design standards for roads and reviewed both the old design considerations and developing factors and basic considerations for modern design, and also addressed the primary and secondary elements of geometric design of roads and provided an overview of the impact of road design on traffic safety. Acomparison was conducted of engineering design criteria for urban roads taken from four different design guides and are respectively: Engineering design manual for roads of the U.S. state of Arizona, Engineering design manual for roads of South Africa, Engineering design manual for roads of Saudi Arabia, The project for preparing a manual of standards of engineering designs for the roads network in Libya (the section on urban roads). The study gave an assessment of the criteria applied in Libya through the examples of some sections of existing roads in the city of Tripoli, also discussed some of the problems resulting from defects in design standards and planning in the city and most important submitted proposals to address such defects.An analytical study ( questionnaire) was designed to reach the following set of goals:Identification of Libya State activity in the works of road design.What is the reference of road design in Libya?Variation of design standards for different time periods in which the design was developed.To what extent are the design criteria – currently used in Libya – are in pace with urban development?Extent of impact of design criteria on public safety for passengers,pedestrians and the environment.In conclusion, by applying the results extracted from reviewing the draft of the project for preparing the manual of criteria of engineering designs for the roads network in Libya and the conducted comparison between this draft and the other evidence and the extracted results from reviewing the draft of the project for preparing the manual of criteria of engineering designs for the roads network in Libya and the subsequent matching of the results obtained from the analytical study (questionnaire), the study reached conclusions and recommendations it deems worthwhile of due attention.
    هالة محمد دحيم (2012)
    Publisher's website

    قناة قسم الهندسة المدنية

    بعض الفيديوات التي تعرض مناشط قسم الهندسة المدنية

    اطلع علي المزيد