قسم الهندسة المدنية

المزيد ...

حول قسم الهندسة المدنية

يعتبر قسم الهندسة المدنية من اعرق وأكبر أقسام كلية الهندسة حيث تأسس مند نشأة الكلية في العام الدراسية 1960-1961م ويضم الآن أكثر من سبعين أستاذاً ليبي في جميع تخصصات الهندسة المدنية.

 يحتوي القسم على ثلاث شعب رئيسية هي شعبة الإنشاءات وشعبة الطرق وشعبة الموارد المائية.

وهي شعبة الإنشاءات والتربة وشعبة الموارد المائية وشعبة الطرق والنقل والمساحة.

  • شعبة الإنشاءات والتربة

    وتختص بتحليل وتصميم المنشآت من الخرسانة المسلحة والفولاذ وكذلك دراسة التربة.

  • شعبة الطرق والجسور والمساحة

    وتختص هذه الشعبة بدراسة وتصميم الطرق والجسور والكباري وأيضا أعمال الرفع المساحي.

  • شعبة المياه والصرف الصحي

    وتختص بدراسة شبكات المياه والري وأيضا الصرف الصحي.

  • وهو أول أقسام الكلية التي بادرت بإعداد وتنفيذ برامج دراسية على مستوى الدبلوم والماجستير، وكان ذلك سنة 1971 ف.

    حقائق حول قسم الهندسة المدنية

    نفتخر بما نقدمه للمجتمع والعالم

    88

    المنشورات العلمية

    79

    هيئة التدريس

    1150

    الطلبة

    0

    الخريجون

    من يعمل بـقسم الهندسة المدنية

    يوجد بـقسم الهندسة المدنية أكثر من 79 عضو هيئة تدريس

    staff photo

    أ.د. المبروك عبدالقادر علي السنوسي

    المبروك السنوسي هو احد اعضاء هيئة التدريس بقسم الهندسة المدنية بكلية الهندسة. يعمل السيد المبروك السنوسي بجامعة طرابلس كـأستاذ منذ 2017-09-18 وله العديد من المنشورات العلمية في مجال تخصصه

    منشورات مختارة

    بعض المنشورات التي تم نشرها في قسم الهندسة المدنية

    Mechanical properties of two-stage concrete modified by silica fume

    Two-stage concretes, despite the fact that they have proven themselves in various types of construction, have not been studied to the same extent as traditional heavy concretes. Therefore, the article developed the composition of frame concrete with various additives in the composition of the cement-sand mortar. A comparison of the mechanical characteristics of the developed compositions with the addition of silica fume (SF) and superplasticizer (SP) in various combinations. In addition, test specimens were prepared with combinations of water/cement ratios of 0.45, 0.55, and 0.85, and cement/sand ratios of 0.5, 1, and 1.5. A total of 36 mixtures were prepared, silica fume was introduced as a partial replacement of cement in the amount of 6 wt.%. And a superplasticizer equal to 1.2 % of the cement content was added to the water. Compressive strength tests on two-stage concrete cylinders were carried out in accordance with ASTM-C873 and ASTM-C943. Tensile strength was also tested on 3 samples of each composition in accordance with the procedure described in ASTM-C496/C496M. As a result, the development of the strength of two-stage concrete for 7, 28 and 120 days was studied. It was found that the overall compressive strength of the two-stage concrete based on SF, SP and SF + SP was higher than in concrete without any additives. At the same time, the modified concrete has higher strength properties, because it provides better contact due to expansion, as well as by reducing the water-cement ratio in grout. The results obtained allow to design a cement-sand mortar capable of filling all the voids between the coarse aggregate, thereby creating a dense structure of two-stage concrete. arabic 9 English 58
    Hakim S. Abdelgader(5-2019)
    Publisher's website

    دراسة الوضع الحالي للإمداد بالمياه واتجاهات التطوير (مدينة طرابلس) كنموذج

    شهدت مدينة طرابلس (وهي أكبر مدن ليبيا) نموا حضريا كبيرا خلال العقود الثلاثة الماضية وذلك نتيجة زيادة تعداد السكان والهجرة إلى المدينة باعتبارها مركزا حضريا وخدميا وثقافيا رئيسيا وتبعا لذلك فقد ازدادت الإحتياجات المائية للأغراض المختلفة بالمدينة. ونظرا لمحدودية المصادر المائية المتاحة فإنها لن تستطيع مواكبة الزيادة في الطلب مما يؤدي إلى إنخفاض حصة الفرد من المياه إضافة إلى تدني نوعية المياه بشكل كبير.الهدف من هذه الدراسة هو دراسة وتقييم الوضع المائي بمدينة طرابلس وتقديره مستقبلياً حتى سنة 2030 م لتحديد المتطلبات والإمدادات المائية المتاحة وصولاً إلى ميزانية مائية على مستوى المدينة.تم حساب وتقدير الموازنة المائية الحالية والمستقبلية بمدينة طرابلس بإيجاد الفرق بين الإمدادات المائية والمتطلبات المائية وتحديد كمية العجز أو الفائض المائي, قدرت المتطلبات المائية بالمدينة من خلال تقدير عدد السكان ومعدل الطلب اليومي على المياه.في هذه الدراسة تم استعمال معدل استهلاك الفرد اليومي للمياه ب(446 لتر/يوميا) من خلال معايير الطلب والعوامل الرئيسية لتقدير متطلبات المياه حسب عدد السكان بليبيا. في هذه الدراسة تم افتراض معدل للنمو السكاني بناءً على نتائج الإحصائيات السكانية للفترة 1954 إلى 2006 م والذي قدر ب(1.8%) من خلاله تم تقدير عدد السكان المستقبلي بالمدينة حتى سنة 2030 م ب(1,664,751 نسمة) وتبين الموازنة المائية لمدينة طرابلس أن هناك عجز في الإمداد المائي لتغطية ذروة الطلب اليومي لسنة 2012 م يقدر ب 243,968 متر مكعب/يوميا, يزداد هذا العجز حتى يصل إلى ذروته حوالي 529,470 متر مكعب/يوميا ليبلغ 50.93 % من ذروة الطلب اليومي في سنة 2030 م وذلك على أساس أن كمية الإمداد من مياه النهر الصناعي ستكون لمدينة طرابلس 510,000 متر معكب/يوميا والتي من المتوقع العمل بها حتى سنة 2030 م, الأمر الذي يتطلب توفير مصادر جديدة لتغطية العجز مستقبلا إضافة إلى عدم الاعتماد على مصدر وحيد للإمداد وبالتالي يمكن مجابهة حالات الطوارئ أو إجراء أي صيانة ضرورية لأي من المصادر, ولتغطية العجز في الامداد المائي مستقبلا تم اقتراح أكثر من بديل.وتأسيساً على هذه النتائج يمكن التوصية بدراسة إنشاء محطات جديدة لتحلية مياه البحر كمصدر بديل أو مكمل للإمداد المائي بالمدينة باعتباره مصدراً مائياً متجدداً وغير محدود, وتكون سعة المحطة الواحدة لتحلية مياه البحر الإجمالية 250,000 متر مكعب يوميا او انشاء محطات تحلية صغيرة يكون اجمالي سعتها 500,000 متر مكعب يوميا. كذلك توفير سعة تخزين مياه تكفي لحالاتالطوارئ بالنسبة لمدينة طرابلس قبل بدء تزويدها بمياه التحلية, لغرض تغطية العجز المائي. كما نوصي معالجة مياه الإمداد الحضري لكي تتمشى مع المواصفات القياسية الوطنية لمياه الشرب.
    أسماء المختار الأربش (2012)
    Publisher's website

    Improving the Physical and Mechanical Properties of Asphalt Binder Material by Utilizing Of Rubber Tires

    Abstract The stiffness modulus of asphalt in hot arid climatics was found to increase rapidly with pavement age and loading rate this reflects the rapid hardening and a complex change in the composition of the asphalt binder occurs due to high thermic susceptibility of the asphalt binder material in hot arid zones of sever climate.Besids this there is an increase in traffic heavier loads and higer tire pressures, the chemical composition of asphalt binders material and their rheological and visco-elastic properties also having a great role on the performance of these the asphalt binder material, a higer performance pavement requires asphalt that is less susceptible to high temprature ruttings or low temprature cracking and having sufficient bonding to stones aggregates. The durability of asphalt concrete is greatly influenced by the enviromental changes during the year between hot and cold tempratures and btween day and night high temprature can soften the asphalt making the mix more suscebtiple to rutting on the other hand low winter tempratures can increase the stiffness of asphalt reduce the flexibility of the asphalt concrete inducing fatique failure and serious cracks which adversly affects the pavement performanance the problem accetuated in hot arid site The loss of flexibility of the binder material will make the asphaltic mix susceptible to shrinkage cracking in the large temperature ranges that occur in these climates. For many years, researchers and development chemists have experimented with modified bitumen’s, of diffrent types . In the last thirty years many researchers have looked at a wide spectrum of modifying material Research continues in the quest to find materials that could enhance the properties of asphalt mixes thus enhancing pavement performance and reducing road maintenance costs. Addition of polymers has become common practice in several countries, with the main objective is improving flexibility and reducing thermal susceptibility of modified asphalt binders. There is growing interesting in asphalts modification with crumb rubber recycled from used tires, since this constitutes an important unique properties for asphalt improvement. The rubber used to produce tires comprises a mixture of different components, of valuable engineering characterstics, when crumb rubber is incorporated. The behavior of modified asphalt-rubbers depends on several factors, such as, the origin, fabrication process and grain size, the type of base conventional binder used in the mixture, temperature and time of the mixing process or digestion., a conventional base binder material having a penetration grade of 60/70 was mixed with rubber tires of (1-10 % by asphalt weight contents, was mixed for variable digestion times. The binder-rubber mixtures, produced using the wet process, were subjected to conventional tests, such as, penetration, softening point, Brookfield viscosity. The objective of the present work was to investigate the main characteristics of crumb rubber that affect the physical and the flow and the mehanical properties of modified binders. The results and findings from the study shows that the rubber additive can be added up to 5 % by asphalt weight did improvements in asphalt intrinsic characerstics
    إبراهيم سعد ابودينة (2010)
    Publisher's website

    قناة قسم الهندسة المدنية

    بعض الفيديوات التي تعرض مناشط قسم الهندسة المدنية

    اطلع علي المزيد