قسم الهندسة المدنية

المزيد ...

حول قسم الهندسة المدنية

يعتبر قسم الهندسة المدنية من اعرق وأكبر أقسام كلية الهندسة حيث تأسس مند نشأة الكلية في العام الدراسية 1960-1961م ويضم الآن أكثر من سبعين أستاذاً ليبي في جميع تخصصات الهندسة المدنية.

 يحتوي القسم على ثلاث شعب رئيسية هي شعبة الإنشاءات وشعبة الطرق وشعبة الموارد المائية.

وهي شعبة الإنشاءات والتربة وشعبة الموارد المائية وشعبة الطرق والنقل والمساحة.

  • شعبة الإنشاءات والتربة

    وتختص بتحليل وتصميم المنشآت من الخرسانة المسلحة والفولاذ وكذلك دراسة التربة.

  • شعبة الطرق والجسور والمساحة

    وتختص هذه الشعبة بدراسة وتصميم الطرق والجسور والكباري وأيضا أعمال الرفع المساحي.

  • شعبة المياه والصرف الصحي

    وتختص بدراسة شبكات المياه والري وأيضا الصرف الصحي.

  • وهو أول أقسام الكلية التي بادرت بإعداد وتنفيذ برامج دراسية على مستوى الدبلوم والماجستير، وكان ذلك سنة 1971 ف.

    حقائق حول قسم الهندسة المدنية

    نفتخر بما نقدمه للمجتمع والعالم

    88

    المنشورات العلمية

    79

    هيئة التدريس

    1150

    الطلبة

    0

    الخريجون

    من يعمل بـقسم الهندسة المدنية

    يوجد بـقسم الهندسة المدنية أكثر من 79 عضو هيئة تدريس

    staff photo

    أ.د. سامي عمر علي الصادي

    سامي الصادي هو احد اعضاء هيئة التدريس بقسم الهندسة المدنية بكلية الهندسة. يعمل السيد سامي الصادي بجامعة طرابلس كـأستاذ منذ 2008-04-21 وله العديد من المنشورات العلمية في مجال تخصصه

    منشورات مختارة

    بعض المنشورات التي تم نشرها في قسم الهندسة المدنية

    الدراسة الهيدروليكية للمرحلة الأولى لمشروع النهر الصناعي

    نظرا لأهمية مشروع النهر الصناعي في نقل المياه من جنوب ليبيا إلى شمالها حيث الطلب الزائد للمياه، وبما أنه يعتبر المصدر الأساسي للمياه في معظم المناطق الساحلية، فقد قمنا بدراسة المرحلة الأولى لهذا المشروع وذلك باعتبارها من أقدم مراحل مشروع النهر الصناعي. حيث أن المرحلة الأولى نقلت المياه لمدة تزيد عن 20 عاما ومازالت حتى يومنا هذا، وقد تعرضت هذه المرحلة للعديد من المشاكل الهيدروليكية أدت إلى توقفها في بعض الأحيان، وحيت أن هذه المرحلة سيتم توصيلها بمرحلة جديدة في المستقبل القريب حيث سيتم وصل منظومة (الكفرة- تازربو) بمنظومة (السرير- سرت / تازربو- بنغازي) من هنا بداء التساؤل، هل تستطيع المرحلة الأولى استيعاب وتحمل هذا العبء؟ والعديد من التساؤلات الأخرى حول منظومة المرحلة الأولى وقد أجبنا في هذا البحث على البعض منها. حيث قمنا بدراسة مخزون المياه الجوفية المستخدمة ومن ثم كيفية نقلها إلى المناطق الشمالية بواسطة منظومة متكاملة ولكي نستطيع دراسة الخصائص الهيدروليكية قمنا بدراسة المكونات الأساسية للمنظومة مثل الأنابيب والمضخات والصمامات والخزانات وغيرها من المنشآت الهيدروليكية الأخرى في هذا المشروع، ومن ثم توجهنا إلى دراسة الخصائص الهيدروليكية كدراسة الفاقد الكلي داخل الأنابيب وتأثير زيادة خشونة الأنبوب تبعاً للمدة الزمنية الطويلة التي أستخدم فيها، ورسم خط الميل الهيدروليكي ومعرفة الضغوط التي تتعرض لها المنظومة ومقارنة الخصائص الهيدروليكية للوضع الحالي بالوضع المستقبلي وكذلك دارسة البدائل المتاحة كتغيير نوع الأنابيب من نوع PCCPإلى نوع GRP ومدى تأثيرها على المنظومة، حيث ثم الاستعانة ببعض برامج الكمبيوتر كبرنامج ,MATLAB,AFT,EXCEL في عملية التحليل والتقييم الهيدروليكي للمنظومة، وبعد ذلك تطرقنا إلى المشاكل والظواهر التي واجهت المشروع كظاهرة القفزة الهيدروليكية ومشكلة التآكل في الأنابيب، وغيرها من المشاكل الهيدروليكية التي تم تسليط الضوء عليها. Abstract The main task of man-made project is to transfer water from south part of Libya to the costal belt, since it is the primary source of water in costal partial of Libya; we have studied the first phase of this project which considered being oldest stage of the River Project. This stage is still delivering water for period over 20 years, and encountered many problems that led to the obstruction in some cases. Which including connection of a new in the near (KUFRA-TAZERBO) and (SARIR-SIRT/TAZERBO-BENGHAZI) system. However there is an important question, dose the first phase can carry this burden? And a lot of other questions regarding the system. In this study we have to answer some enquires. Where we studied the groundwater storage used and how to transfer to the north area by an integrated system, and in order for us to study the hydraulic characteristics of system, we studied the basic components of the system such as pipes, pumps, valves, tanks and some other facilities. From there, we proceed to study the characteristics of hydraulic for instance overall losses in the pipes and the effect of roughness increase in the pipe according to the long use, drawing of hydraulic grade line slop and acknowledging the pressures which the system exposed to, and to comparing the hydraulic characteristics for the current state to the future state. Then, study the available alternatives such as changing the type of pipes and their impact on the system. We have to utilize some of the software such as Excel, AFT, Mat lab, in analyzing and evaluating the process of the hydraulic system. Our next step was dealing with the problems and phenomena’s that have faced the project hydraulic jump phenomenon and the problem of pipes corrosion, and other hydraulic problems that we study.
    ماجدة سالم الزيادي (2012)
    Publisher's website

    Methodology for Evaluation of Asphaltic Pavement Surface Condition"A comparative Study"

    كأي منشأ أخر يتعرض إلى أحمال خارجية وظروف جوية متغيرة مثل درجات الحرارة والرطوبة ومعدل سقوط الأمطار, تظهر أضرار على سطح الرصف الإسفلتي تقلل من كفائتة وأحيانا تجعله غير صالح للاستخدام. ومن هذه الحالة تُعتبر برامج الصيانة الخطوة الهامة والضرورية بعد إنشاء الطريق للمحافظة عليه. ولتحديد أفضل وسائل الصيانة و/أو إعادة التأهيل لا بد من إجراء تقييم لحالة الطريق لمعرفة الأضرار الموجودة بالطريق وأسبابها وجود منهجية لتقييم حالة سطح الطريق تساعد على تشخيص حالة سطح الرصف الإسفلتي بطريقة علمية وذلك ليتم الاختيار المناسب لطريقة الصيانة أو إعادة التأهيل تم في هذه الدراسة البحث والإطلاع على العديد من المراجع والطرق المتبعة في الولايات المتحدة الأمريكية وكندا لتقييم حالة سطح الرصف الإسفلتي وتحديد الطرق الأكثر تدقيقاًً والتي أمكن الحصول عليها وقد تم اختيار عدد ثلاث طرق أساسية لهذه الدراسة تم في هذا البحث تطبيق ثلاثة طرق (طريقة نورث كالورينا, وطريقة أوهايو, وطريقة الجمعية الأمريكية للمقاييس واختبارات الموادASTM)) ) لتقييم حالة سطح الرصف الإسفلتي على العديد من القطاعات النموذجية والتي تم اختيارها من عدة طرق بجنوب الجماهيرية ومن خلال النتائج المتحصل عليها لتقييم العديد من الطرق المحلية بجنوب الجماهيرية وذلك باستخدام الطرق القياسية الداخلة بالدراسة تم مناقشة النتائج المتحصل عليها والمقارنة بينها وبين حالة سطح الرصف الإسفلتي الحالي اهتم الجزء الأخير من هذا البحث بتقديم خلاصة للعمل الذي تم في هذه الدراسة وكذلك تقديم مقترح مسودة منهجية لتقييم حالة سطح الرصف الإسفلتي للتطبيق داخل الجماهيرية, ويقدم في الختام توصية بالإجراءات المكملة لهذا البحث. Abstract As any other structures subjected to external loads and environmental changes as temperature, humidity and intensity of rainfall that reduce it is performance and sometimes it becomes uncomfortable and unsafe for use. And programs of a maintenance is important and necessary after construction of the road to keep it convenient for use. An evaluation of road condition must be proceeded before the maintenance to determine the distresses and its causes in order to know the required remedies, to promote level of services for the road and to provide safety and comfortability, and maintain road network and allocate its expenses earlier to elongate its design life. A specific techniques for maintenance should be followed firstly for of asphaltic pavement surface condition to lead to an appropriate choice of the road maintenance or rehabilitation.In this study, several methodologies were studied and reviewed such as the methods used in the United States and Canada for the evaluation of the asphaltic pavement surface condition and methods with the most details and that could be obtained where have been selected (North Carolina, Ohio, and American Society of standards and testing materials method (ASTM)).The selected methods were applied to evaluate the asphaltic pavement surface condition on many typical sections of roads in dry and hot region in south of Great Jamahiriya.From the results obtained for the evaluation of many local roads in south of Great Jamahiriya, using the selected methods in this study, have been discussed and compared with the existent condition.A summary of the work done in this study and the proposal of draft methodology for evaluation of asphaltic pavement surface condition to be applied in Great Jamahiriya, and finally present recommendations for complement actions of this research.
    الهاشمي محمد عبد النبي (2010)
    Publisher's website

    Mechanical properties of two-stage concrete modified by silica fume

    Two-stage concretes, despite the fact that they have proven themselves in various types of construction, have not been studied to the same extent as traditional heavy concretes. Therefore, the article developed the composition of frame concrete with various additives in the composition of the cement-sand mortar. A comparison of the mechanical characteristics of the developed compositions with the addition of silica fume (SF) and superplasticizer (SP) in various combinations. In addition, test specimens were prepared with combinations of water/cement ratios of 0.45, 0.55, and 0.85, and cement/sand ratios of 0.5, 1, and 1.5. A total of 36 mixtures were prepared, silica fume was introduced as a partial replacement of cement in the amount of 6 wt.%. And a superplasticizer equal to 1.2 % of the cement content was added to the water. Compressive strength tests on two-stage concrete cylinders were carried out in accordance with ASTM-C873 and ASTM-C943. Tensile strength was also tested on 3 samples of each composition in accordance with the procedure described in ASTM-C496/C496M. As a result, the development of the strength of two-stage concrete for 7, 28 and 120 days was studied. It was found that the overall compressive strength of the two-stage concrete based on SF, SP and SF + SP was higher than in concrete without any additives. At the same time, the modified concrete has higher strength properties, because it provides better contact due to expansion, as well as by reducing the water-cement ratio in grout. The results obtained allow to design a cement-sand mortar capable of filling all the voids between the coarse aggregate, thereby creating a dense structure of two-stage concrete. arabic 9 English 58
    Hakim S. Abdelgader(5-2019)
    Publisher's website

    قناة قسم الهندسة المدنية

    بعض الفيديوات التي تعرض مناشط قسم الهندسة المدنية

    اطلع علي المزيد