Department of Civil Engineering

More ...

About Department of Civil Engineering

Facts about Department of Civil Engineering

We are proud of what we offer to the world and the community

88

Publications

79

Academic Staff

1150

Students

0

Graduates

Who works at the Department of Civil Engineering

Department of Civil Engineering has more than 79 academic staff members

staff photo

Prof.Dr. Mohamed Omran Imbarek Esekbi

الدكتور محمد عمران امبارك السكبي هو احد اعضاء هيئة التدريس بقسم الهندسة المدنية بكلية الهندسة. يعمل الدكتور محمد امبارك السكبي بجامعة طرابلس كـأستاذ منذ 2009 وله العديد من المنشورات العلمية في مجال تخصصه. وتتركز اهتماماته البحثية على اداء مواد الرصف في المناخ الحار جاف وتطوير طرق اختبار وتصميم الرصف الاسفلتي. للدكتور محمد امبارك السكبي كتاب منهجي بعنوان "هندسة الرصف" وهو معتمد للتدريس لطلبة الهندسة المدنية في عدد من الكليات والمعاهد الهندسية في ليبيا وبعض البلدان العربية ، وله ما يزيد عن 30 ورقة بحثية منشورة في عدد من الدوريات العلمية والمؤتمرات والندوات العلمية.

Publications

Some of publications in Department of Civil Engineering

Impact performance of novel multi-layered prepacked aggregate fibrous composites under compression and bending

Multi-layered Prepacked aggregate fibrous composite (MLPAFC) is a new type of concrete, which is prepared in two subsequent stages of aggregate-fibre skeleton prepacking and cementitious grouting. In this study, ten MLPAFC mixtures were prepared in three subsequent layers incorporating different contents of four different types of steel fibres. Long and short hooked-end and crimped steel fibers were adopted with 3.0 and 1.5% dosages for the outer and interior layers, respectively. In-between the three MLPAFC layers, two layers of Glass Fiber Mesh (GFM) were inserted in five of the ten mixtures. The impact response of the MLPAFC mixtures was evaluated using two test methods. In the first, the ACI 544-2R repeated free-falling weight test was followed using disk specimens, while flexural free-falling weight on prism specimens was the second adopted impact test. Moreover, Weibull distribution was used to statistically analyse the discrepancies of the obtained experimental impact records. The impact tests results revealed that MLPAFC can absorb significantly high energy under falling weight impact due to its structure and the dual crack arresting activity of both steel fibers and GFM. The cracking number of impacts of MLPAFC cylindrical specimens without GFM was increased by approximately 530–870% compared reference specimens, while increment percentages reaching 1350% were recorded at failure stage. The impact resistance of MLPAFC prisms under flexural impact was noticeably improved, yet with lower percentages than cylindrical specimens. The insertion of intermediate GFMs let to additional developments in the impact strength of both cylindrical and prism specimens. arabic 14 English 97
Hakim S. Abdelgader (12-2020)
Publisher's website

دراسة تحليلية و برمجية للسلامة على الطرقات بمدينتي صبر اته و صرمان

تعاني شبكة الطرق بمدينتي صبرا ته و صرمان من النقص الواضح في متطلبات السلامة المرورية الذي ساهم في ارتفاع معدلات الحوادث و جسامتها ، لذلك فإن فهم مشكلة الحوادث و ربطها بعامل الطريق قد يقود إلى نتائج تساعد على إعداد برامج معالجة مواقع الخطر و تطوير شبكة الطرق و بالتالي تحسين مستوى السلامة المرورية مستقبلاً ، و الهدف الأساسي من هذه الدراسة هو دراسة تحليلية و برمجية للسلامة على الطرقات بمدينتي صبرا ته و صرمان و استنباط مؤشرات عن علاقة عناصر تصميم الطرق بالسلامة المرورية في المدينتين ، و آلية العمل اشتملت على ثلاث مراحل أساسية هي : (1) مرحلة تجميع البيانات الخاصة بعناصر التصميم لمقاطع طولية هامة من شبكة الطرق بمنطقة الدراسة ( رئيسية ، فرعية ، زراعية ) بطول ( 32 كم) إضافة إلى قطاع الطريق الساحلي الواقع بمنطقة الدراسة بقطاعيه المزدوج الحركة بطول ( 14.6 كم) و المفرد الحركة بطول ( 26 كم) ، و كذلك تجميع البيانات الخاصة بإحصاءات الحوادث المرورية خلال الفترة (2000– 2005 ف) . (2) مرحلة الدراسة التحليلية للبيانات المجمعة و إظهارها في جداول و أشكال بيانية لمعرفة تأثير عناصر تصميم الطرق على السلامة المرورية و توضيح مدى جسامة الحوادث المرورية و ما قد يكون لعناصر تصميم الطرق من مساهمة في وقوع هذه الحوادث . (3) مرحلة برامج التطوير والحلول المقترحة و الاستنتاجات و التوصيات التي تحقق أهداف هذه الدراسة ، و قد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها : (1) جوانب الطرق غير متسامحة حيث توجد العديد من العوائق الصلبة. (2) إهمال أماكن عبور المشاة و القصور الواضح في التجهيزات الخاصة بالمشاة خاصة بالطريق الساحلي. (3) عرض الجزيرة الوسطى بقطاع الطريق الساحلي المزدوج الحركة لا يتناسب مع حجم المرور اليومي. (4) أوضحت الدراسة أن علاقة الزيادة في عدد السكان و الحوادث المرورية غير قوية و هذا يشير إلى أن الحوادث بمنطقة الدراسة لا تتأثر كثيرًا بزيادة عدد السكان. (5) اتجهت حوادث المرور خلال فترة الدراسة إلى الزيادة فكانت نسبة إجمالي حوادث القتل و حوادث الإصابات البليغة (75.7 %) ، أما أهم توصيات البحث فهي : (1) تعزيز مبدأ الطرق المتسامحة بإزالة العوائق من جوانب الطرق. (2) تنفيذ متطلبات التحكم في الحركة على جوانب الطرق. (3) تطبيق متطلبات التحكم في الحركة عند التقاطعات. (4) الاهتمام بالمشاة عن طريق تنفيذ ممرات خاصة بالمشاة. (5) الكشف الدوري على عناصر تصميم الطرق للتعرف على المخاطر و المشاكل التي تهدد السلامة على الطرقات.
إبراهيم العارف حسن (2008)
Publisher's website

Standard and modified falling mass impact tests on preplaced aggregate fibrous concrete and slurry infiltrated fibrous concrete

Although several studies have been conducted to evaluate the impact response of concrete using the American Concrete Institute (ACI) 544-2R falling mass impact test, the variations in test results are the main drawback of this testing method. This study aims to reduce the variations in experimental impact test results by introducing two simple test setup modifications; (1) using coarse or fine aggregate bed- ding as an alternative to the steel base plate, (2) the use of line or cross-notched specimens with a line or cross-load distributing steel plate. One hundred thirty-five cylindrical discs were prepared with Preplaced Aggregate Fibrous Concrete (PAFC) and Slurry Infiltrated Fibrous Concrete (SIFCON), tested in nine groups to assess the proposed modified techniques. Steel hooked-end (2.5%) and macro polypropylene (8.0%) fibers were used to develop PAFC and SIFCON, respectively. The research findings revealed that using aggregate bedding increased the impact resistance by 38 to 429% for no-notch spec- imens and up to 283% for notched specimens. The presence of notches reduced the total energy absorbed by the bedding material. For instance, the specimens with a line notch and sand bedding exhibited 15 to 51% lower failure impact numbers than their corresponding no-notch specimens. Considering surface- notched specimens and aggregate bedding led to a lower scattering of the impact test results, while the line-notched specimens exhibited lower average scattering than the cross and no-notched specimens. In general, a percentage decrease in the coefficient of variation of 30 to 74% was attained for specimens with bedding and/or surface notch compared to reference specimens. arabic 16 English 111
Hakim Salem Abdelgader Abdelgader (9-2021)
Publisher's website

Department of Civil Engineering Video Channel

Watch some videos about the Department of Civil Engineering

See more