Department of Civil Engineering

More ...

About Department of Civil Engineering

Facts about Department of Civil Engineering

We are proud of what we offer to the world and the community

88

Publications

79

Academic Staff

1150

Students

0

Graduates

Who works at the Department of Civil Engineering

Department of Civil Engineering has more than 79 academic staff members

staff photo

Prof.Dr. zedan ali mohammed hatush

zedan هو احد اعضاء هيئة التدريس بقسم الهندسة المدنية بكلية الهندسة. يعمل السيد zedan بجامعة طرابلس كـأستاذ منذ 2006-11-01 وله العديد من المنشورات العلمية في مجال تخصصه

Publications

Some of publications in Department of Civil Engineering

Improving the Physical and Mechanical Properties of Asphalt Binder Material by Utilizing Of Rubber Tires

Abstract The stiffness modulus of asphalt in hot arid climatics was found to increase rapidly with pavement age and loading rate this reflects the rapid hardening and a complex change in the composition of the asphalt binder occurs due to high thermic susceptibility of the asphalt binder material in hot arid zones of sever climate.Besids this there is an increase in traffic heavier loads and higer tire pressures, the chemical composition of asphalt binders material and their rheological and visco-elastic properties also having a great role on the performance of these the asphalt binder material, a higer performance pavement requires asphalt that is less susceptible to high temprature ruttings or low temprature cracking and having sufficient bonding to stones aggregates. The durability of asphalt concrete is greatly influenced by the enviromental changes during the year between hot and cold tempratures and btween day and night high temprature can soften the asphalt making the mix more suscebtiple to rutting on the other hand low winter tempratures can increase the stiffness of asphalt reduce the flexibility of the asphalt concrete inducing fatique failure and serious cracks which adversly affects the pavement performanance the problem accetuated in hot arid site The loss of flexibility of the binder material will make the asphaltic mix susceptible to shrinkage cracking in the large temperature ranges that occur in these climates. For many years, researchers and development chemists have experimented with modified bitumen’s, of diffrent types . In the last thirty years many researchers have looked at a wide spectrum of modifying material Research continues in the quest to find materials that could enhance the properties of asphalt mixes thus enhancing pavement performance and reducing road maintenance costs. Addition of polymers has become common practice in several countries, with the main objective is improving flexibility and reducing thermal susceptibility of modified asphalt binders. There is growing interesting in asphalts modification with crumb rubber recycled from used tires, since this constitutes an important unique properties for asphalt improvement. The rubber used to produce tires comprises a mixture of different components, of valuable engineering characterstics, when crumb rubber is incorporated. The behavior of modified asphalt-rubbers depends on several factors, such as, the origin, fabrication process and grain size, the type of base conventional binder used in the mixture, temperature and time of the mixing process or digestion., a conventional base binder material having a penetration grade of 60/70 was mixed with rubber tires of (1-10 % by asphalt weight contents, was mixed for variable digestion times. The binder-rubber mixtures, produced using the wet process, were subjected to conventional tests, such as, penetration, softening point, Brookfield viscosity. The objective of the present work was to investigate the main characteristics of crumb rubber that affect the physical and the flow and the mehanical properties of modified binders. The results and findings from the study shows that the rubber additive can be added up to 5 % by asphalt weight did improvements in asphalt intrinsic characerstics
إبراهيم سعد ابودينة (2010)
Publisher's website

قياس ودراسة حرارة الرصف بشمال ليبيا

بناءً على ما جاء في نتائج برنامج البحث الاستراتيجي للطرق Strategic Highway Research Program (SHRP) والذي تم في امريكا 1994 وهو إعادة النظر في و دراسة كل ما كان يجري من عمليات في تصميم وإنشاء الطرق والذي كان من أهم نتائجه إلغاء التصنيف السابق للمادة الرابطة الإسفلتية والمعتمد على درجة الغرز(Penetration Grades) ودرجة اللزوجة (Viscosity Grades) وأستبدل بتصنيف جديد يعتمد على درجة أداء (Performance Grades) (PG) المادة الرابطة الإسفلتية أثناء الخدمة وعلى الظروف المناخية بالحقل حيث يتم تحديد المادة الرابطة الإسفلتية المناسبة لإنشاء طريق بأي موقع بناءً على درجة حرارة الرصف القصوى والدنيا والتي يتم الحصول عليها بالقياس المباشر أو باستخدام معادلة رياضية تحسب درجة حرارة الرصف بالاعتماد على كل من ( درجة حرارة الهواء و دائرة العرض محل المشروع) لموقع الطريق يأتي هذا البحث للرصد المباشر لكل من ( درجة حرارة الرصف ودرجة حرارة الهواء وكمية الإشعاع الشمسي ) من خلال تنفيذ محطة رصد لهذا الغرض بشمال غرب ليبيا ضمن برنامج شامل يغطي جميع اقاليم ليبيا المختلفة وذلك للحصول على درجة الرصف القصوى والدنيا بموقع المحطة وقد انتج الباحث عدد من النماذج الرياضية ( معادلات ) تمثل العلاقة بين درجة حرارة الرصف وكل من درجة حرارة الهواء وكمية الإشعاع الشمسي وإنتخاب أفضل هذه النماذج لتكون نماذج محلية يمكن إستخدامها لتوقع درجة حرارة الرصف بجميع مناطق شمال غرب ليبيا ومقارنة النماذج المحلية بالنماذج المستخدمة بنظام الرصف الممتاز (Superpave) ونموذج برنامج (LTPP) وهو إختصار ل ((Long Term Pavement Performance فكانت النتيجة إنَّ النماذج المنتجه بهذه الدراسة أكثر ملائمة لتقدير درجة حرارة الرصف بشمال غرب ليبيا من النموذجين المذكورين وبالإعتماد على درجة حرارة الرصف القصوى والدنيا المتحصل عليها بالرصد المباشر بمحطة الرصد تم تحديد المادة الرابطة الإسفلتية المناسب استخدامها بالطرق بموقع المحطة وبشمال غرب ليبيا وفقاً لنظام الأداء (Performance Grades) . Abstract According to the results of the strategic highway research program in the U.S.A. (SHRP) Known as Superpave System ,that has been introduced in the nineties of last century The previous methods that still used for mix design and selection of binder use in our country proved to be not suitable and replaced with modern methods that depends on the performance of the binder according to the climate of the area According to the new procedure the selection of the binder depends on the maximum and minimum pavement temperature. The required pavement temperature could be measured actually or estimated by using a special mathematical model. Considering that asphalt pavements in Libya suffers from many distresses, much of them related to the environmental factors .Hence it was necessary to investigate the applicability of the models developed for this method to Libya’s environmental conditions and more generally to the hot arid climate. This research is part of a Comprehensive study aims to develop models to predict high and low Flexible pavement temperatures in Libya. A pavement monitoring station was set-up at the North West of Libya to monitor air, pavement temperatures and solar radiation. The temperatures were recorded at different points through the pavement depth. Collected data were analyzed to develop the low and high temperature models by using air temperature and solar radiation as independent variables. The developed models were compared with the SHRP and LTPP models. The Local models were found to be more suitable than the SHRP and LTPP models for predicting pavement temperatures in the Northern west part of Libya.
أحمد حسن المختار (2008)
Publisher's website

مدى ملائمة المؤسسات الليبية لمدخل إدارة الجودة الشاملة

أصبحت إدارة الجودة الشاملة ، إحدى الخيارات الإستراتيجية التنافسية خلال عقد التسعينات في القرن الماضي ، رغم أن بعض البحوث أظهرت نتائج ايجابية لهذا التطبيق ، إلا إن بعض الدلائل تشير إلى وجود مشاكل رئيسية في تطبيق إدارة الجودة الشاملة كنظام إداري جديد لقد أثار أسلوب ومنهج إدارة الجودة الشاملة اهتمام الباحث في محاولة منه لتقييم فرص تطبيقه في المؤسسات الليبية ولهذا قام الباحث بجمع المراجع التي تتحدث عن الثقافة التنظيمية وعن الجودة الشاملة كخطوة أولى لكتابة الجانب النظري الذي أشتمل على الثقافة التنظيمية كأحد المتغيرات وكذلك إدارة الجودة الشاملة كأحد الأساليب الإدارية الحديثة ، وأهمية الثقافة التنظيمية للمؤسسات الليبية في المساعدة في تطبيق هذا الأسلوب . وبعد تعريف مشكلة البحث ، وتحديد الأهداف التي يسعى هذا البحث لتحقيقها والمساهمة العلمية ، استخدم الباحث استبياناً في هذه الدراسة التي شملت المؤسسات الليبية التي تقع جغرافيا قريبا من منطقة طرابلس(حيث سكن الباحث)،وكذلك استخدم طريقة العينة العشوائية في اختيار 30 مؤسسة شملت قطاعات النفط ، والصناعات والمواصلات ، وقطاعات أخرى وتم إجراء المقابلة الشخصية لتوضيح بعض الأسئلة ، وتجميع البيانات ، ولقد قامت فرضية الاستبيان على قصور ونقص في عناصر الثقافة التنظيمية ، حيث اشتمل الاستبيان على أربعة أبعاد للثقافة التنظيمية وهي المناخ التنظيمي : وهو توقعات الأفراد حول منظمتهم أو الوحدات التي يعملون بها والعمليات وهي سياسات وممارسات وإجراءات المؤسسة ، أو التي تسود في الوحدات التنظيمية أي ما تقوم به المؤسسة من مسوح وأعمال ورعاية لتحقيق الجودة من تحسين مستمر وتحقيق طلبات الزبائن باستخدام أساليب علمية حديثة وتحفيز للعاملين وأدوات الإدارة وهي الطرق المحددة المستخدمة للترويج لتحسينات الجودة من خلال الإدارة والمخرجات التنظيمية وهي التي تعني انجاز المهام وبعد تجميع البيانات وتفريغها استخدم الباحث حزمة SPSS كبرنامج إحصائي في تحليل البيانات لقبول أو رفض الفرضيات واستخلاص النتائج وكتابة التوصيات وقد بني هذا البحث على ثلاث فرضيات وبعد إجراء الدراسة وتحليل البيانات بحساب مستوى معياري معين للتحقق من الفرضيات تم رفض الفرضية الأولى حيث وجد إن بعد المناخ وهو ما يفكر فيع العاملين حول مؤسستهم هو بعد مقبول وحقق القبول لدى غالبية المؤسسات المستجيبة للدراسة .وقبول الفرضية الثانية وهي إن البعد الخاص بالإجراءات والعمليات التي تقوم بها الإدارة غير مهيأة ويعتبر عامل سلبي ولا يشجع على تطبيق إدارة الجودة الشاملة . وقبول الفرضية الثالثة وهي إن الثقافة التنظيمية السائدة في المؤسسات به الكثير من الثغرات التي لا تساعد على تطبيق إدارة الجودة الشاملة كنظام إداري حديث.
عبدالعزيز نصر المنصوري (2009)
Publisher's website

Department of Civil Engineering Video Channel

Watch some videos about the Department of Civil Engineering

See more