قسم الهندسة الميكانيكية والصناعية

المزيد ...

حول قسم الهندسة الميكانيكية والصناعية

تأسس قسم الهندسة الميكانيكية والصناعية سنة 1961 ف وهو من أول الأقسام الهندسية في الجامعات الليبية وواكب القسم تطور الصناعة واحتياجات المجتمع من المهندسين في هذا المجال وعمل منذ إنشاءه على تخريج العديد من المهندسين الأكفاء الذين كانوا حجر الأساس لمسيرة التصنيع والإنتاج.

يضم القسم ثلاث شُعب هي شعبة القوى وشعبة الهندسة الصناعية والإنتاج وشعبة الميكانيكا التطبيقية؛ وتهتم شعبة القوى بكل ما يتعلق بالطاقة وتقنيات استخدامها ويندرج تحت ذلك نظريات وتقنيات انتقال الحرارة وميكانيكا الموائع والتبريد والتكييف ومحطات القوى وآلات الاحتراق الداخلي والطاقة الشمسية وطاقة الرياح وتحلية المياه وآلات الضخ وغير ذلك؛ بينما تختص شعبة الهندسة الصناعية والإنتاج بدارسة وتخطيط وتقييم طرق الإنتاج المختلفة وإيجاد الوسائل المثلى لإنتاج منتج ما مطابق للمواصفات من خلال مراقبة وضبط الجودة في مراحل الإنتاج المختلفة مع القيام بدراسات الجدوى الاقتصادية له؛ وتهتم شعبة الميكانيكا التطبيقية بالتصميم الميكانيكي (الإنشائي) للمنظومات والقطع الميكانيكية المختلفة بالسيارات والمصاعد ومحطات القوى ومصافي النفط وأنظمة المناولة وآلات الإنتاج والإنسان الآلي وغيرها.  كما تعنى هذه الشعبة أيضاُ بدراسة أساليب الحد من تأثير الإهتزازات والضوضاء و تهتم أيضا بوسائل وتقنيات التحكم الآلي والتصميم باستخدام الحاسوب.

حقائق حول قسم الهندسة الميكانيكية والصناعية

نفتخر بما نقدمه للمجتمع والعالم

44

المنشورات العلمية

40

هيئة التدريس

910

الطلبة

0

الخريجون

من يعمل بـقسم الهندسة الميكانيكية والصناعية

يوجد بـقسم الهندسة الميكانيكية والصناعية أكثر من 40 عضو هيئة تدريس

staff photo

أ.د. محمد صالح جمعة عون

محمد صالح عون هو احد اعضاء هيئة التدريس بقسم الهندسة الميكانيكية والصناعية بكلية الهندسة. يعمل السيد محمد صالح عون بجامعة طرابلس كـأستاذ مشارك منذ 2009-10-12 وله العديد من المنشورات العلمية في مجال تخصصه

منشورات مختارة

بعض المنشورات التي تم نشرها في قسم الهندسة الميكانيكية والصناعية

A detailed survey of just-in-time implementation status within Libyan cement industry, and its implication for operations management

This paper investigates in detail the current status of the implementation levels of JIT key-factors and their sub-elements within the cement industry within Libya, and its implication for management within the said industry. A survey methodology has been applied in this detailed investigation using an intensive questionnaire and one-to-one interviews of the correspondent organizations. Based on the analysis of the survey findings, the results show that the implementation status of the JIT key-factors and their sub-elements are found to be in the modest levels across all the surveyed organisations, thereby indicating to opportunities for eliminating waste and improving the value chain. This paper has also pointed to crucial areas where the senior management body within this industry need to take immediate actions in order to achieve an effective and successful implementation of JIT systems. The paper also makes a contribution by providing an insight into what extent the JIT key-factors and their sub-elements are understood and implemented within the key Libyan manufacturing industry arabic 19 English 113
Rajab HOKOMA, Hala Mansour Amaigl(5-2019)
Publisher's website

Using Maximum Entropy Principle (MEP) to Assess Wind Energy Potential in Libya. Case Study Dernah

Abstract Glass fiber reinforced plastic (GRP) pipes, are widely used in many of industrial applications, such as oil industries and petrochemicals plants to transport a wide range of different liquids like fresh water, sea water, lubricant oils, acids and caustic etc. This related to their lightness, corrosion resistance, strength durability, high tensile strength, low density, and ease of installation, so that selected as better than traditional metal pipes in such applications. But the internal surfaces of these pipes can be exposed to slurry erosion due to the impact of sand particles mixed with fluids at high velocity leads to create, catastrophic failure, which limits the useful life of pipes and their efficiency. Therefore the erosion is a critical parameter for design, selection and operation of hydraulic transportation system. This thesis has studied experimentally the Slurry erosion wear behavior of GRP pips at various parameters such as impact angles, and velocity of particles. Jet type erosion tester was used as rig and sand used as solid particle mixture with water. The results clearly indicated that the factors contribute to wear of Pipes. The erosion rate or weight loss increased as time, and velocity of solid particles increased, the effect of impact angles shifts from ductile behavior to brittle behavior depending on the value of erosion efficiency. The comparison between predicted and experimental results shows agreement within ±7% for Epoxy and ±8% for Polyester.
خالد عيسي المحجوبي (2013)
Publisher's website

Determination of Stress Intensity Factor for Different Crack Sizes using Finite Element Method

Abstract This Thesis overviews the methods for calculating the stress intensity factor and employs the stress and displacement methods in the current study. The model used simulates a cracked rectangular plate which is subjected to tensile stress. The Finite element method is used to calculate inplane displacement due to applied loads. As a post processing the stress and stress intensity factor over the plate was calculated. The results show that the singularity exists at the crack tip and the components of stress and approach infinity as the crack tip approach. The comparison of the current study to theoretical and other numerical results shows a good agreement and reliability of the program. The thesis consists of five chapters, the first chapter, presents general over view and historical al review. The second chapter demonstrates the theoretical basis in fracture mechanics. The third chapter involves the numerical solution using F.E.M. The fourth chapter demonstrates a case study and the results and discussion of the obtained results. The fifth chapter concludes the work and gives recommendations.
محمد كامل الشيخ (2009)
Publisher's website