قسم الهندسة الميكانيكية والصناعية

المزيد ...

حول قسم الهندسة الميكانيكية والصناعية

تأسس قسم الهندسة الميكانيكية والصناعية سنة 1961 ف وهو من أول الأقسام الهندسية في الجامعات الليبية وواكب القسم تطور الصناعة واحتياجات المجتمع من المهندسين في هذا المجال وعمل منذ إنشاءه على تخريج العديد من المهندسين الأكفاء الذين كانوا حجر الأساس لمسيرة التصنيع والإنتاج.

يضم القسم ثلاث شُعب هي شعبة القوى وشعبة الهندسة الصناعية والإنتاج وشعبة الميكانيكا التطبيقية؛ وتهتم شعبة القوى بكل ما يتعلق بالطاقة وتقنيات استخدامها ويندرج تحت ذلك نظريات وتقنيات انتقال الحرارة وميكانيكا الموائع والتبريد والتكييف ومحطات القوى وآلات الاحتراق الداخلي والطاقة الشمسية وطاقة الرياح وتحلية المياه وآلات الضخ وغير ذلك؛ بينما تختص شعبة الهندسة الصناعية والإنتاج بدارسة وتخطيط وتقييم طرق الإنتاج المختلفة وإيجاد الوسائل المثلى لإنتاج منتج ما مطابق للمواصفات من خلال مراقبة وضبط الجودة في مراحل الإنتاج المختلفة مع القيام بدراسات الجدوى الاقتصادية له؛ وتهتم شعبة الميكانيكا التطبيقية بالتصميم الميكانيكي (الإنشائي) للمنظومات والقطع الميكانيكية المختلفة بالسيارات والمصاعد ومحطات القوى ومصافي النفط وأنظمة المناولة وآلات الإنتاج والإنسان الآلي وغيرها.  كما تعنى هذه الشعبة أيضاُ بدراسة أساليب الحد من تأثير الإهتزازات والضوضاء و تهتم أيضا بوسائل وتقنيات التحكم الآلي والتصميم باستخدام الحاسوب.

حقائق حول قسم الهندسة الميكانيكية والصناعية

نفتخر بما نقدمه للمجتمع والعالم

44

المنشورات العلمية

40

هيئة التدريس

910

الطلبة

0

الخريجون

من يعمل بـقسم الهندسة الميكانيكية والصناعية

يوجد بـقسم الهندسة الميكانيكية والصناعية أكثر من 40 عضو هيئة تدريس

staff photo

أ.د. صالح محمد عمر أبوغريس

أ. د. صالح محمد أبوغريس هو احد اعضاء هيئة التدريس بقسم الهندسة الميكانيكية والصناعية بكلية الهندسة. يعمل أ. د. صالح محمد أبوغريس بجامعة طرابلس كـأستاذ منذ 1981-01-01 وله العديد من المنشورات العلمية في مجال تخصصه>

منشورات مختارة

بعض المنشورات التي تم نشرها في قسم الهندسة الميكانيكية والصناعية

QUALITY ENHANCEMENT FOR IMPROVING THE PROCESSES OF MAKING DECISIONS WITHIN LIBYAN OPERATING OIL AND GAS COMPANIES

This paper identifies the most affecting factors that enhance the quality of the decision making process within some Libyan oil and gas companies. Based on the developed questionnaire along with the literature review, the analysis showed that it is a challenge to processing the proper procedure for making decisions. However, most decision makers are found to be focusing on using simple tools for making their decisions, whereas, lacking of an effective communication network during making decisions are considered with a negative impact on making the proper decisions within most surveyed companies. Furthermore, it was found that, the procedures for making decisions within most surveyed companies could be considered as the most crucial for improving the quality of the decision making processes, followed by the used tools and techniques, whereas, communications as a factor influencing the processes of making decisions is found to be at the lowest level throughout the entire decision making processes. arabic 15 English 98
Rajab HOKOMA, Hanan Zawam Aburas(3-2018)
Publisher's website

Theoretical and Experimental Investigations on the Erosion Phenomenon in Steel Pipes

Abstract Erosion wear is recognized as an engineering problem for slurry handling equipments. It plays an important role in design and operation of slurry transportation systems. The present work reports experimental and theoretical investigations of erosion wear of carbon steel and stainless steel in sandwater mixture. However, carbon steel (AISI-CS1060) and stainless steel (AISI-SS316L). They have been chosen as target materials, and then studied the effect of various parameters that may leads to good understanding to the erosion behavior of ductile materials such as impact angle, particle velocity as well as erosion time on erosion wear. The impingement jet erosion test rig built at our laboratory in order to carry out the experimental results. Aluminum oxide (Al2O3) is used as erodent particles after it mixed with water for slurry preparation at various impact angles of 15°, 30°, 60° and 90°, the solid concentration range of (10-30) wt%, for sized ranging between of 800µm to1700µm in the velocity range of 5 m/s to 24 m/s, with periodic time of 10 minutes at room temperature. The data points that collected in this work showed that the experimental values are agreement with the ductile erosion behavior for both materials, also showed that the erosion rate increasing linearly with increases in impact velocity and erosion time, also showed scars were characterized by an elliptical shape at 15° and 30° whereas a nearly circular shape was observed at 60° and 90° due to the horizontal component of velocity at shallow angles has value more than the normal component of velocity whereas in contrast at high angles.
فاضل رزق شحات (2014)
Publisher's website

An Investigation of Behavior of Metal Flow between Flat and Overlapping Dies When Forging Commercial Copper

Abstract Forging in a flat and overlapping dies have many industrial applications, and many parts can be produced, parts with ends of different shapes, and study of such process is important to understand the mechanic, and effect of different variables, Specimen shape, die geometry. In this work, a study forging of copper specimens between flat dies and overlapping dies having cylindrical, rectangular and square cavities, were fixing cross-section area in all specimens and changing the shape of cross-section area. Load displacement relationships were presented and study the effect of friction and constrained volume shapes on flow behavior and effect of (D0/H0) ratio are also investigated. Double extruded part with a hub are produced by the combined forward and backward extrusion forging process, and comparison between the results of constrained volume with double extrusion part was made.
مصطفي حسين المغربي (2010)
Publisher's website