قسم الهندسة الميكانيكية والصناعية

المزيد ...

حول قسم الهندسة الميكانيكية والصناعية

تأسس قسم الهندسة الميكانيكية والصناعية سنة 1961 ف وهو من أول الأقسام الهندسية في الجامعات الليبية وواكب القسم تطور الصناعة واحتياجات المجتمع من المهندسين في هذا المجال وعمل منذ إنشاءه على تخريج العديد من المهندسين الأكفاء الذين كانوا حجر الأساس لمسيرة التصنيع والإنتاج.

يضم القسم ثلاث شُعب هي شعبة القوى وشعبة الهندسة الصناعية والإنتاج وشعبة الميكانيكا التطبيقية؛ وتهتم شعبة القوى بكل ما يتعلق بالطاقة وتقنيات استخدامها ويندرج تحت ذلك نظريات وتقنيات انتقال الحرارة وميكانيكا الموائع والتبريد والتكييف ومحطات القوى وآلات الاحتراق الداخلي والطاقة الشمسية وطاقة الرياح وتحلية المياه وآلات الضخ وغير ذلك؛ بينما تختص شعبة الهندسة الصناعية والإنتاج بدارسة وتخطيط وتقييم طرق الإنتاج المختلفة وإيجاد الوسائل المثلى لإنتاج منتج ما مطابق للمواصفات من خلال مراقبة وضبط الجودة في مراحل الإنتاج المختلفة مع القيام بدراسات الجدوى الاقتصادية له؛ وتهتم شعبة الميكانيكا التطبيقية بالتصميم الميكانيكي (الإنشائي) للمنظومات والقطع الميكانيكية المختلفة بالسيارات والمصاعد ومحطات القوى ومصافي النفط وأنظمة المناولة وآلات الإنتاج والإنسان الآلي وغيرها.  كما تعنى هذه الشعبة أيضاُ بدراسة أساليب الحد من تأثير الإهتزازات والضوضاء و تهتم أيضا بوسائل وتقنيات التحكم الآلي والتصميم باستخدام الحاسوب.

حقائق حول قسم الهندسة الميكانيكية والصناعية

نفتخر بما نقدمه للمجتمع والعالم

44

المنشورات العلمية

40

هيئة التدريس

910

الطلبة

0

الخريجون

من يعمل بـقسم الهندسة الميكانيكية والصناعية

يوجد بـقسم الهندسة الميكانيكية والصناعية أكثر من 40 عضو هيئة تدريس

staff photo

أ.د. صالح محمد عمر أبوغريس

أ. د. صالح محمد أبوغريس هو احد اعضاء هيئة التدريس بقسم الهندسة الميكانيكية والصناعية بكلية الهندسة. يعمل أ. د. صالح محمد أبوغريس بجامعة طرابلس كـأستاذ منذ 1981-01-01 وله العديد من المنشورات العلمية في مجال تخصصه>

منشورات مختارة

بعض المنشورات التي تم نشرها في قسم الهندسة الميكانيكية والصناعية

The Current Awareness of Just-In-Time Techniques within the Libyan Textile Private Industry: A Case Study

Almost all Libyan industries (both private and public) have struggled with many difficulties during the past three decades due to many problems. These problems have created a strongly negative impact on the productivity and utilization of many companies within Libya. This paper studies the current awareness and implementation levels of Just-In-Time (JIT) within the Libyan Textile private industry. A survey has been applied in this study using an intensive detailed questionnaire. Based on the analysis of the survey responses, the results show that the management body within the surveyed companies has a modest strategy towards most of the areas that are considered as being very crucial in any successful implementation of JIT. The results also show a variation within the implementation levels of the JIT elements as these varies between Low and Acceptable levels. The paper has also identified limitations within the investigated areas within this industry, and has pointed to areas where senior managers within the Libyan textile industry should take immediate actions in order to achieve effective implementation of JIT within their companies. arabic 17 English 88
ٌRajab HOKOMA(7-2010)
Publisher's website

Determination of Stress Intensity Factor for Different Crack Sizes using Finite Element Method

Abstract This Thesis overviews the methods for calculating the stress intensity factor and employs the stress and displacement methods in the current study. The model used simulates a cracked rectangular plate which is subjected to tensile stress. The Finite element method is used to calculate inplane displacement due to applied loads. As a post processing the stress and stress intensity factor over the plate was calculated. The results show that the singularity exists at the crack tip and the components of stress and approach infinity as the crack tip approach. The comparison of the current study to theoretical and other numerical results shows a good agreement and reliability of the program. The thesis consists of five chapters, the first chapter, presents general over view and historical al review. The second chapter demonstrates the theoretical basis in fracture mechanics. The third chapter involves the numerical solution using F.E.M. The fourth chapter demonstrates a case study and the results and discussion of the obtained results. The fifth chapter concludes the work and gives recommendations.
محمد كامل الشيخ (2009)
Publisher's website

The Effect of Fuel Additives on Spark Ignition, and Their Implications on Engine Performance: An Experimental Study

This paper is designed to present an experimental study being recently conducted for investigating the effect of some fuel additives on the performance of spark ignition within a benzene engine. Three types of additives were added separately (Gasoline Additive, Gasoline Booster, and Octane Booster) to pure gasoline with a volumetric ratio 1:6, 1:7, and 1:8 respectively. Four separate laboratory experiments being conducted using an internal combustion engine at rotational speed ranges from 600 to 3000 rpm, where the three mixtures and the pure gasoline itself were used. The findings showed that there was a positive effect on the engine performance as the brake power increases by 8%, 13% and 23% at the use of Gasoline Additive, Gasoline Booster, and Octane Booster respectively as compared with using only the pure gasoline. The brake thermal efficiency (ɳth) was also affected positively showing its maximum value of about 8% for Octane Booster, and with a minimum value for using Gasoline Additive at about 4.7%. In addition, this study showed that the value changes in the brake specific fuel consumption for Gasoline Additive, Gasoline Booster, and Octane Booster was at the levels of 1%, 2%, and 5% respectively compared with using only the pure gasoline. Furthermore, the results also showed that the use of Octane Booster gave the highest level of air fuel ratio arabic 18 English 97
ٌRajab HOKOMA, Nabil M. Muhaisen(1-2017)
Publisher's website