إدارة الدراسات العليا والتدريب

المزيد ...

حول إدارة الدراسات العليا والتدريب

حقائق حول إدارة الدراسات العليا والتدريب

نفتخر بما نقدمه للمجتمع والعالم

53

المنشورات العلمية

منشورات مختارة

بعض المنشورات التي تم نشرها في إدارة الدراسات العليا والتدريب

احتراف الإجرام في التشريع الجنائي الليبي

المقدمة ر ، عرفتتتتب رية تتتترصو هاتتتتح عةتتتت ر ري تتتت ص و هتتتت ةتتتتا ف لاا تتتتررل ري تتتت رلإجررهتتتو، ةتتتا ف ت تتت ل ريتتتت رص ، ت تتت عب عتتتارا ري رر تتت ب، هتتت ريهجتتترهص ةه يصس ةهرغت ب، ، ع أ يصب ريهجتهع ب فو إعلاا ريا س ةه هرغ ب ه رجرتتتو ريهجتتترا ريجرصهتتتتو، ، فاتتتلا عتتت أ تتت يصب ريتتتر ، هتتت تتت ه تتتترج فأةة ب رر و ريجرصهو ، تط رب أ يصب ررتك ب ريجررئا ،فةتط ر ريهجتهع ب ت تت أ أ تت أ تتا رلا ته هتت ب را تتصو فتتو ع تتا رلاجتهتت ، فررتترب ريع صتت هتت ريتو تف ر رير ر ر رلإجررهصتو، ، تع ب ريهحر ب ريع هصو ،ريكت ة ب ري رر ب تف تتتتتتب رتج تتتتت ب ريتف تتتتتصر، كتتتتت تتتتت تتتتتة كتتتتتأ تتتتتحذ ريهتتتتتحر ب ه تتتتت لاب تك ه تتتب فصهتت ةصارتتت ، ر ةتت ب ع هصتتو ر تتتأ أتتتحب تتتك ر ريع هتتو ري تتت صل، ، يص تتتب ة يج صتتت لإ، ف تتت عرفتتتب هاتتتح تتت ا رية تتترصو، تا يترتتت ،ف يرتتت رلإ رلإجررهصتتتو هتت تتل را صتت ري تتررئر راعتتررل ري تت راص ، ريتتتو ر تتب ريجرصهتتو هتت اتت ر ، عتتت لإ، ي رصتتت هتت فتتتو، اتتتت عارتتت ريتعتتت فتتتو جرتتت ب ريارتتتر صجتتت ري تتت أ ر ف رصب ريجرصهو هرتكة ت ة تهت ا كةصتر هتريصت هت ، ة أار . ة كأ ع ا اررر ييص لإ هع لاتر تات أاه طرت هت جرتو، ، ةأ ع ه ء رلإجررا ريهتتةص ، ريتطتت ر ريتتحد ص تت ل ع تتأ ه تتت ن ريعتت يا هتت جرتتو وتتترن، فتتو حرب ري تتب فتت كتتأ ت تت ري رر تت ب راة تت ل، تعكتتس ص تت ب ريتت أ ي تةتت د ي جرصهتتو تأ صتتتتأ ريهجتتتترا، تتتت تعتتتت ب ريهارتتتت ررب ريفكرصتتتتو ريتتةةتتتت ب ريع هصتتتتو فتتتتو رر و رفر ه ةة ب ري رلإجررهو . ف صتتترلإ ري رر تتتص ريةتتت عص تجتتت يب هر تتتو ري ةتتت أ إيتتتأ هعرفتتتو أ تتتة ب إجتتررا تتتي هعتتص ، أ ررتك ةتتلإ لإ تت ن رلاا ررفتت ب ريهت يفتت ب رلاجته عصتتتو، إيتتأ ريعهتتأ ع تتأ ه يتتو تعهتتصا أ تتة ب ريجرصهتتو، ة تتكأ ص تتتطصر ه ركةتتو تطتت ر ريهجتهع ب فو كأ يه هك . 2 ي رتتتتتب رييصتتتتت لإ فتتتتتو هعتتتتت لاب ، فأاتتتتتلإ ة يت تتتتت ا ريتتتتتحد تتتتتر ذ ريعتتتتت يا، ع صتتتتتلإ ريجرصهتتتو، ررتتت ر أاتتت ر ج صتتت لإ هتتت ري تتت رلإجررهتتتو أط تتت ع صرتتت "ريجتتتررئا ريتتتحد ، أةتتتةل ريهجتتترا ع تتتأ رجتتتو ع يصتتتو تطصتتترلإ هتتت رلإجتتتررا ،" ريه تتتت عو أ ةتتت لإ إيتتتأ رجتتتو هتتت رلا تررفصتتتو، تتت صكتتت ع تتتأ ه تتتت ن فتتتر د، أ هارهتتتو إجررهصو، ريحد ة لإ ة ر فو ري ص و ريع ةصو ريرر عو فو ري ت راص ري اتعصو ريهتت فتتتو، راهتتتر ريتتتحد وعتتت ر يتتت صا ريع صتتت هتتت ريت تتت لاب تتت أ ه صتتتو رتتت رلإ ه يتو رر تتر ، ته صةتر ع تأ ا ت هت ، ر تررل رلإجررا، ه ن تط رتر ارن فو حذ ري رر و
هناء بلعيد المبروك أبوزعينين. (1-2015)
Publisher's website

الصورة الفنية عند عبيد الشعر في العصر الأموي هدبة بن الخشرم وجميل بثينة وكثير عزة

المقدمـــــــــــــة الحمددد ر را العددنلميا م المددىعم ادددب افددنعم ددوالر اللهعمددم م صدددب الله سدددم نرك ادب خنتم الأاللهفينء المرسديا م ادب آلم صحفم أجمعديا ندا ادىدده هديدم م امل سىىم إلب يوم الديا . أنن عد مم لدقد طنلمن طرقت نسننعي افدنرة (ندرسدة افيدد الردعر )لدي نرلددة عراسدىي الجننعية (الديسناللهس ) لكىهدن لدم تردد االلهىفدندي فمدن لعددت لدي لىدرة الىحدنقي نلدراسدنت العدين نلكدية ليث اتضح لي نا خلال تىن ل شعراء ددهم المدرسدة ددم (طفيدل النىدو م أ س ا لجر م زدير ا أ ي سدمب م فعب ا زديدر م الحييةدة م دد دة دا ال ردرم م جميل ثيىة م فثيدر اد ة )لهدلاءء الردعراء الثمناللهيدة فدناللهوا يعرلدوي عفيدد الردعر م قدد تىددن ل اديددد الفددنلثيا عدده ع ا يددىهم عراسددة شددرلنت تحددديلات فمددن تىددن لوا سدديرتهم لدم يجدد ا ندا – ندا جهدة اللهظدر – أي عه دلاءء الرعراء َّ لينتهم الرعرية م إء عراسدة لىيدة نعمقدة تفدرز – ادب نن ليهن نا ر ادة لهدن ندا قيمدة –يدرس أشعنردم جناللهفدنت ندا قددراتهم الفىيدة نلردكل الده يىىنسدب ند شدهرتهم قيمدىهم الردعرية .لدهل أرعت العوعة إلدب شدعراء ددهم المدرسدة قدررت أي أقدوم دراسدة لدي الندورة الفىيدة دد دة دا ال ردرم (الردنار السدجيا ) جميدل «لثلاثة شعراء ندا ددهم المدرسدة ددم ثيىة م فثير ا ة م ذلد للااىفدنرات الىدي سدفح طرلهدن فدهل لأي قندن د ددلاءء الرددعراء الأنددوييا ننزالددت نندددرات للاسددىدهنم نعيىددنت ء يىضددب يسددىفنع نىددم لددنلمىىف لد ا يىهم يجد ليهن تجدعات نسىمرات اينء ء لدد ع لدم فدمدن حدث ليهدن زاع جودرددن م لمدد ريقهددن م لرشددعنردم ء يهمددل نىهددن نلددث للازالددت ليهددن ر ا دد لىيددة عليىددة لددي طينتهن أسرار اظيمة لم تمىد إليهن يد نلث .
أسماء محمد زيدان الفرجاني (1-2018)
Publisher's website

(طريقة بديلة لاختبار مقاومة القص المباشر للخلطات الاسفلتية )

Abstract The most common early damage factors that influence the flexible pavement is rutting damage, also known as permanent deformation. this results from the accumulation of small deformations that are not retrieved and occurs every time the wheel passes, as a result of heavy wheel loads. There are two types of rutting. The first type occurs as a result of the high repetition of stresses on subgrade, sub base and base layers under the existing asphalt layer. The second type of rutting occurs as a result of designed asphalt mixes that do not have the sufficient shear strength to withstand repeated heavy loads. The phenomenon of rutting increases on roads with heavy traffic and heavy wheel loads, especially in warmer temperatures. This study is an attempt to contribute to the design of asphalt mixtures of higher resistance to shear through the introduction of a test which measures the shear strength of asphalt mixtures, designed by the Marshall method. This will allow us to determine the optimum asphalt content, which gives greater resistance to shear, and meet the rest of the Marshall test requirements. Also this method can be used to study the effect of different asphalt mixture compositions and properties of asphalt concrete components to produce asphalt mixtures with high resistant to rutting. This study attempts to contribute to the development of shear and bending tests for asphalt mixtures and includes development and manufacturing of equipment and devices used for this purpose. Numerous tests on asphalt mixtures have been conducted, using different types of aggregate, different grading and binder materials to determine the best mixture with high resistance to shear, stability and good performance. Furthermore, this study includes development and manufacturing of a device to measure the double shear and bending test, the development and manufacturing of cylindrical mold to prepare the cylindrical samples for dual direct shear and bending test and development of a method to compact cylindrical samples by making several attempts to compact samples using a cylindrical Marshall equipment. This creates a method capable of producing homogeneous samples similar in density to Marshall samples. Volumetric analysis, stability, flow, shear and bending tests have been performed on bituminous mixture samples. This study concluded that, the maximum values of shear stresses and maximum bending tests of the asphalt mixtures at a temperature of 60 ° C achieved, when Asphalt content very close to the optimum asphalt content for each mixture. Shear stresses and maximum bending of the asphalt mixtures, increase in value when tested at 25 ° C, compared to the same when tested at a temperature of 60 ° C. The study concluded that Marshall properties and the shear and bending tests results for both samples are close to a large extent, this due to the aggregates and bitumen used in asphalt mixes coming from a single source and gradations of the aggregate being too close. Percentage of bitumen content at the maximum values of stability, shear and bending at the same temperature are close to the optimum bitumen content. The value of the maximum shear and bending stresses increases by decreasing temperature. As this study did not include investigation into the effect of different types of aggregate and its grading on shear and bending properties, as the materials used have almost the same properties, it is recommended that a comprehensive study using the developed equipment should be performed to give more knowledge and understanding. The inclusion of different types of aggregate and different binders in bituminous mixtures and investigation into temperatures is recommended.
سلامة عبد السلام المبروك سلامة(1-2016)
Publisher's website