كلية تقنية المعلومات

المزيد ...

حول كلية تقنية المعلومات

تعد كلية تقنية المعلومات من أحدث كليات جامعة طرابلس حيث أنشئت بموجب قرار اللجنة الشعبية العامة للتعليم العالي سابقاً رقم 535 لسنة 2007م بشأن استحداث كليات تقنيات المعلومات بالجامعات الأساسية في ليبيا.

تكونت الكلية عند إنشائها من ثلاثة أقسام هي: قسم شبكات الحاسوب، قسم علوم الحاسوب وقسم هندسة البرمجيات والآن تشتمل على خمسة أقسام هي: قسم الحوسبة المتنقلة، قسم شبكات الحاسوب، قسم تقنيات الانترنت، قسم نظم المعلومات وقسم هندسة البرمجيات.

يتبع نظام الدراسة بالكلية نظام الفصل المفتوح ويضم كل عام دراسي فصلين دراسيين خريف وربيع وقد بدأت الكلية بقبول الطلاب والتدريس فعلياً مع بداية فصل الخريف 2008م. وتمنح الكلية درجة الإجازة المتخصصة (الجامعية) في تقنية المعلومات في أي من التخصصات سالفة الذكر. والحصول على الدرجة يتطلب إنجاز 135 وحدة دراسية على الأقل بنجاح. اللغة العربية هي لغة الدراسة بالكلية ويجوز استخدام اللغة الإنجليزية إلى جانبها. أما مدة الدراسة بالكلية فهي ثـمانية فصول دراسية.

تطمح الكلية إلى افتتاح برامج دراسات عليا بقسمي شبكات الحاسوب وهندسة البرمجيات مع بداية فصل الربيع 2018م.

حقائق حول كلية تقنية المعلومات

نفتخر بما نقدمه للمجتمع والعالم

69

المنشورات العلمية

38

هيئة التدريس

1710

الطلبة

159

الخريجون

البرامج الدراسية

بكالوريوس في تقنية المعلومات
تخصص الحوسبة المتنقلة

...

التفاصيل
بكالوريوس في تقنية المعلومات
تخصص تقنيات الانترنت

...

التفاصيل
بكالوريوس في تقنية المعلومات
تخصص الشبكات

قسم شبكات الحاسوب متخصص في دراسة شبكات الحاسوب إبتداءا من معرفة أنواع الشبكات و أهميتها...

التفاصيل

من يعمل بـكلية تقنية المعلومات

يوجد بـكلية تقنية المعلومات أكثر من 38 عضو هيئة تدريس

staff photo

أ. أحمد علي الصادق الهوني

منشورات مختارة

بعض المنشورات التي تم نشرها في كلية تقنية المعلومات

A Model and Tool Features for Collaborative Artifact Inspection and Review

Inspection offers an opportunity to detect and remove defects at various points during software development. Early detection will reduce the effect of propagation and amplification of defects into the later phases of software development. Collaborative inspection on the web aims to eliminate the time factor needed to assemble the inspection or review team at a physical location. Through the collaborative mode, software teams can perform software inspection and review from geographically separated places asynchronously. These newly introduced practices have proven that collaborative inspection and review of artifacts on the web is feasible. This paper provides a model for collaborative inspection and review including possible features of model and tool that will support collaborative inspection and review on the web. arabic 10 English 64
Abdusalam Nwesri, Khairuddin Hashim(10-2008)
Publisher's website

New 3D Integral Imaging Camera Viewing Parameters

3D Holoscopic imaging (also known as Integral imaging) is a technique that is capable of creating and encoding a true volume spatial optical model of the object scene in the form of a planar intensity distribution by using unique optical components. It is akin to holography in that 3D information recorded on a 2D medium can be replayed as a full 3D optical model, Typically, moving from cylindrical lens to the next cylindrical lens is carried out knowing the lens width, Lw, which defines the translation of the camera along the x optical axis and hence the position of the new camera cylindrical lens. This new renderer is represented in the paper by the term integral ray tracing (IRT). In this paper, a method of generation 3D integral images camera file parameters is proposed. The camera file is an important part of the process of generating micro-images and set up the camera position. The method is mainly based on Parallel Multiprocessor Ray Tracing System adapted "Tachyon" as renderer. Experimental results show validation of the new algorithm and the lenticular lens can be set up and tested on small-balls, gears, room, tree and teapot scenes.
Dr. Mahmoud Geat Eljadid, Prof. Amar Aggoun, Dr. Osama Hassan Youssef(1-2018)
Publisher's website

Analysis of Survey Data on Open Educational Resources

This paper reports on a preliminary analysis of survey data on using open educational resources at the Faculty of Information Technology, University of Tripoli. The survey data was collected electronically from students. The objective of the survey is to assess the awareness and usage of open educational resources within the faculty. Results of our survey reveal that 90% of students are using open educational resources. arabic 7 English 46
Abdusalam F. Nwesri , H. Harmain(4-2019)
Publisher's website