Faculty of Information Technology

More ...

About Faculty of Information Technology

Faculty of Information Technology

The Faculty of Information Technology is one of the most recent faculties at the University of Tripoli, as it was established in pursuant to the former General People's Committee for Higher Education Decision No. 535 of 2007 regarding the creation of Information Technology Faculties in the main universities in Libya.

 

Upon its establishment, the Faculty consisted of three departments: Computer Networks Department, Computer Science Department and Software Engineering Department. It now includes five departments: Mobile Computing Department, Computer Network Department, Internet Technologies Department, Information Systems Department and Software Engineering Department.

 

The Faculty’s study system follows the open semester system by two (Fall and Spring) terms per year. The Faculty began to actually accept students and teach with the beginning of the Fall semester 2008. It grants a specialized (university) degree in information technology in any of the aforementioned disciplines. Obtaining the degree requires the successful completion of at least 135 credit hours. Arabic is the language of study in the college, and English may be also used alongside it. It takes eight semesters to graduate from the Faculty if Information Technology.

 

The Faculty aspires to open postgraduate programs in the departments of computer networks and software engineering in the near future.

Facts about Faculty of Information Technology

We are proud of what we offer to the world and the community

69

Publications

38

Academic Staff

1710

Students

159

Graduates

Faculty of Information Technology News

2021-05-04 451 0
More News

Programs

Major

...

Details
No Translation Found
Major No Translation Found

No Translation Found...

Details
Major

...

Details

Who works at the Faculty of Information Technology

Faculty of Information Technology has more than 38 academic staff members

staff photo

Dr. Rudwan Ali Belgasim Husain

د. رضوان حسين أستاذاً مشاركاً وكيل الشؤون العلمية لكلية تقنية المعلومات بجامعة طرابلس. د. رضوان له العديد من المنشورات العلمية في مجال تخصصه ومجالات أخرى. كان الدكتور رئيساً لقسم هندسة البرمجيات لمدة أربع أعوام جامعية من خريف 2013 إلى نهاية ربيع 2017, وكان أيضاً رئيس فريق تطوير منهج القسم ضمن لجنة تطوير مناهج كلية تقنية المعلومات. هو عضو مؤسس في الجمعية الليبية للاستشعار عن بعد ونظم المعلومات الجغرافية, وهو عضو بجمعية أمل الغد لأطفال التوحد, و عضو مؤسس في جمعية السلامة لأعمال مخلفات الحروب. يهتم د. رضوان بنمذجة الأنظمة المركبة (المعقدة) والذكاء الاصطناعي, معالجة الصور والوسائط المتعددة, وتطوير نظم المعلومات الجغرافية.

Publications

Some of publications in Faculty of Information Technology

Integrating LAB Work With Classes in Computer Network Courses

The use of the communication and information technology tools can aid students in their lab work to add more flexibility to the accessibility and providing of up-to-date higher education allowing students accessing knowledge anytime, anywhere which will facilitate the lifelong learning and provide accessibility to the curriculum and other students’ resources from anywhere at any time. Laboratory work by students in the information technology and engineering fields of study is a must requirement in all accreditation agencies and targeted employment places. This chapter demonstrates a project based learning technique that has been integrated with ordinary classes in computer network courses. The tools used in this study concentrates on the modeling and simulation of different aspect of computer networking that highlight different skills needed to any computer network engineer. arabic 8 English 53
Azeddien M. Sllame(1-2017)
Publisher's website

علاقة تعليم وتعلم برمجة الحاسب الآلي بخلفية الطالب الجامعي في علوم الرياضيات/ دراسة حالة على كليات تقنية المعلومات بالجامعات الليبية العامة.

هذا البحث هو دراسة استكشافية لمناقشة العلاقة بين الخلفية العلمية الرياضية والأداء الأكاديمي في برمجة الحاسوب للطالب الجامعي بكليات تقنية المعلومات. حيث لُوحظ عزوف خريجي هذه الكليات عن العمل في مجال تصميم وبناء البرمجيات، وتوجههم للعمل كمعلمين (في التعليم الأساسي والمتوسط) أو الاكتفاء بالعمل كمدخلي بيانات. الاعتقاد السائد أن من أهم الأسباب هو افتقارهم للخلفية الرياضية بالقدر المطلوب بما يمكنهم من العمل والنجاح في مجالهم وربما التفوق والابداع فيه. من هنا جاءت الدراسة الحالية والتي تعتمد نتائجها على بيانات تاريخية لسنوات دراسية لطلبة إحدى كليات تقنية المعلومات بالجامعات الليبية العامة. وتنص الفرضية الرئيسية للدراسة على أن هناك علاقة بين مستوى أداء الطالب في مقررات الرياضيات ومستوى أدائه في مقرري أساسيات الحاسوب والبرمجة في السنة الجامعية الأولى. تم تحليل البيانات المُجمعة باستخدام عدد من الأساليب والأدوات الاحصائية. حيث نوقشت هذه النتائج من خلال الفرضية الرئيسية للبحث والفرضيات الفرعية. أظهرت النتائج بعض المؤشرات التي تشير لوجود تأخر واضح في الانتهاء من دراسة المقررات قيد الاهتمام في الفترة الزمنية المُحددة لدراستها (فصلين دراسيين أي سنة دراسية). أيضاً يمكن ملاحظة أن منحنى التوزيع لدرجة التقييم النهائي المتحصل عليها في المقررات قيد الاهتمام للطلبة المجتازين لهذه المقررات معاً تأخذ الشكل الاسي الموجب الالتواء وابتعادها عن التماثل، بحيث تتجمع قرب الحد الأدنى لدرجة النجاح المعتمدة بالجامعات الليبية. أيضاً أظهرت العلاقات الثنائية بين هذه المقررات باستخدام معامل ارتباط بيرسون (Pearson) عدم قوتها بشكل عام (معاملات الارتباط < 0.5). استخدام تحليل المركبات الرئيسية اظهر بعض العلاقات بين المقررات قيد الدراسة.
علي خير صابر, عمران امحمد احمد فرحات, ناهد فتحي محمد فرح(3-2018)
Publisher's website

Evaluating the Impact of Routing on QoS of VoIP over MANET Wireless Networks

In this paper, a performance analysis study for VoIP over mobile wireless ad hoc networks (MANET) is carried out using OPNET tool. The AODV, DSR, TORA, OLSR, and GRP routing protocols have been used as candidates to evaluate the impact of routing on quality of service (QoS) of VoIP application over MANET networks. Three different queuing mechanisms (FIFO, PQ, and WFQ) have been used also as nominee of queuing techniques. The VoIP is applied and the QoS is measured in terms of jitter delay, end-to-end packet delay, and wireless LAN media access delay and wireless throughput of 802.11 g technology with 54 Mbps
Azeddien M. Sllame(1-2022)
Publisher's website