قسم التجارة الالكترونية وتحليل البيانات

المزيد ...

حول قسم التجارة الالكترونية وتحليل البيانات

يعد قسم التجارة الالكترونية من احدث التخصصات فقد تأسس القسم  في عام  2000ف والذي جاء تلبية لمتطلبات سوق العمل في الحاجة الي وجود موارد بشرية متخصصة في مجال ادارة الاعمال والانشطة التجارية عبر تقنية المعلومات والوسائط الالكترونية الحديثة لاسيما مع النمو المتزايد في التجارة الالكترونية لذلك يسعي القسم بأن يجعل الطالب قادر على تحسين مهاراته إلى  أقصى درجات الفاعلية لمواجهة التحديات المعرفية والتطورات الحديثة.

حقائق حول قسم التجارة الالكترونية وتحليل البيانات

نفتخر بما نقدمه للمجتمع والعالم

13

المنشورات العلمية

23

هيئة التدريس

671

الطلبة

0

الخريجون

من يعمل بـقسم التجارة الالكترونية وتحليل البيانات

يوجد بـقسم التجارة الالكترونية وتحليل البيانات أكثر من 23 عضو هيئة تدريس

staff photo

أ. زهرة محمد محمد سعيد

زهرة سعيد هي احد اعضاء هيئة التدريس بقسم التجارة الالكترونية وتحليل البيانات بكلية الإقتصاد طرابلس. تعمل السيدة زهرة سعيد بجامعة طرابلس كـمحاضر مساعد منذ 2014-04-24 ولها العديد من المنشورات العلمية في مجال تخصصها. , و تشغل الاستاذة زهرة وظيفة رئيس مكتب التوثيق و المعلومات بكلية الاقتصاد و العلوم السياسية.

منشورات مختارة

بعض المنشورات التي تم نشرها في قسم التجارة الالكترونية وتحليل البيانات

A Collaboratively-Developed Enterprise Resource Planning (CD-ERP) Approach in Libyan Higher Education

Like other HE institutes in the world, Libyan universities have continuously been working on developing their own ISs or adopting commercial solutions. Both models have shown negative results to some degree. This research was aimed, therefore, to introduce a new model, called: Collaboratively-Developed Enterprise Resource Planning (CD-ERP) to be applied in Libyan Higher Education (LHE). Generally, the model is based on two main principles: ERP packages and community-source. This study comes as the conclusion to a series of studies in a project to assess the CD-ERP model. After investigating the applicability of this model in the Libyan context, a CD-ERP model for LHE is proposed in this paper, including: the business model of the consortium, cloud architecture, alongside several recommendations for successful and efficient transformation from the current systems to the CD-ERP model. arabic 14 English 87
TAREQ SALAHI ALSAGHEER ALMIGHEERBI, (4-2020)
Publisher's website

Information Management in a Collaboratively-Developed Approach to Enterprise Resource Planning – A Higher Education Perspective

This paper comes as a part of an exploratory study with the goal of investigating the applicability of Collaboratively-Developed Enterprise Resource Planning (the CD-ERP Approach) within Libyan public universities. Since it is being proposed in order to overcome the topical issue of Information System (IS) development in Libyan Higher Education (LHE), Libyan universities were investigated to assess IS performance using the approach of methodological assessment. Accordingly, three public universities were chosen to be studied, namely: the University of Tripoli (UOT), Misurata University (MU) and Sirte University (SU). UOT was run as an initial study to identify practical problems in conducting a formal study. Previous papers have discussed the formal study, in which a methodological assessment of IS performance at Libyan universities was conducted. The findings from all three cases are discussed and analysed on the basis of selected techniques and models. This analysis indicates the low level of the ISs implemented in LHE at university-level, as well as the lack of system development capabilities within these universities. This paper focuses on the management of information flow between universities during student exchange. Business process maps are presented and improvements based on the CD-ERP approach are proposed. arabic 18 English 111
Tareq Almigheerbi(1-2020)
Publisher's website

التوجهات الحديثة في إعداد البرامج التدريبية للمدرسين بين الواقع والطموحات دراسة ميدانية على المتدربين (المدرسين والمدربين ) بادارة المعاهد الفنية المتوسطة

هدفت هذه الدراسة الى التعرف على التوجهات الحديثة في إعداد البرامج التدريبية للمدرسين في المعاهد المتوسطة، ووضع التجربة بين الواقع والطموحات التي يسعوا لتحقيقها، وقد اعتمدت هذه الدراسة على عدة ادوات في تجميع البيانات، متمثلة في المقابلات الشخصية مع بعض القيادات ذات العلاقة بالموضوع، وكذلك الاستبانة والتي وزعت على عدد من (المدرسين) الذين تلقوا دورات تدريبية فقط، والتي تم تحديدهم احصائياً (226) مفردة وبعد تحليل البيانات ببرنامج (SPSS) توصلت الدراسة الى ان تخطيط البرامج التدريبية المتبعة في ادارة الفنية المتوسطة تتسم بالضعف، من حيث اعتمادها على الاساليب التقليدية، وعدم التوظيف الفعال للاساليب الحديثة والمتنوعة، القصور في تحديث محتوى البرامج التدريبية، وفق المنظور والتوجهات الحديثة، وبالتالي تبين بأنه يوجد تباين ملحوظ بين الواقع المستخدم في تخطيط البرامج التدريبية، والطموحات التي يسعى المسؤولين والمتدربين من الوصول اليها. arabic 286 English 0
اسامة ابوالقاسم موسى (6-2021)
Publisher's website