Department of Electronic trade and data analysis

More ...

About Department of Electronic trade and data analysis

Facts about Department of Electronic trade and data analysis

We are proud of what we offer to the world and the community

13

Publications

23

Academic Staff

671

Students

0

Graduates

Who works at the Department of Electronic trade and data analysis

Department of Electronic trade and data analysis has more than 23 academic staff members

staff photo

Mr. TAREQ SALAHI ALSAGHEER ALMIGHEERBI

طارق الصلاحي هو أحد أعضاء هيئة التدريس في قسم التجارة الإلكترونية/كلية الاقتصاد منذ 2010. يقوم بتدريس عدة مواد في تخصصه وله عدد من المنشورات في مجال اهتمامه كما هو مبين أدناه. إلى جانب عمله كمحاضر ، عمل مديرًا لمكتب المعلومات والتوثيق بالكلية. في عام 2004، حصل على درجة البكالوريوس في علوم الكمبيوتر من جامعة طرابلس، ليبيا. في عام 2008، حصل على درجة الماجستير في العلوم في تكنولوجيا المعلومات من جامعة مارا للتكنولوجيا (UiTM) بماليزيا. حاليًا ، يعمل على الحصول على درجة الدكتوراه في جامعة فروتسواف للعلوم والتكنولوجيا بدولة بولندا. من مجال اهتماماته: community source مصدر المجتمع ، تخطيط موارد المؤسسات ERP، ، الاقتصاد الدائري في تكنولوجيا المعلومات.

Publications

Some of publications in Department of Electronic trade and data analysis

الحكومة الالكترونية بين حتمية التحول ومعوقات التطبيق

إن التطورات التي حدثت في العقود الأخيرة، جعلت من الحكومة الإلكترونية أمراً لا بد منه سواء للدول المتقدمة أو النامية، الأمر الذي يُحتم علىها وضع استراتيجيات معينة للدخول في مجال الحكومة الالكترونية، ولتوضيح مشروع الحكومة الإلكترونية بشكل أكبر، تعرّض هذا البحث لماهية الحكومة الالكترونية، وأهم المراحل التي يمر بها هذا المشروع، بالإضافة إلى التعرف على استراتيجيات التحول الناجح للحكومة الالكترونية، كما تضمن عرضاً لبعض التجارب العربية والتركيز على تقييم تجربة ليبيا فى الحكومة الالكترونية وأهم المعوقات والتحديات التي واجهتها . حيث تمّ الاعتماد في هذا البحث على استخدام المنهج الوصفي، من خلال الرجوع لأدبيات موضوع البحث من كتب ومراجع ومصادر علمية متخصصة، حيث توصل البحث إلى أن تطبيق الحكومة الالكترونية يتطلب إرادة سياسية ودعم مقوماتها من بنية تحتية وسن تشريعات تتوافق مع بيئة العمل الالكتروني، كذلك التوجه التدريجي في عملية الاحلال بين النمط الالكتروني والتقليدي يساهم في نجاحه، إضافةً إلى ضرورة إقحام مؤسسات القطاع الخاص والجهات المعنية بتقديم خدماتها عبر البوّابات الالكترونية بالمشاركة في صياغة إستراتيجات الحكومة الالكترونية . arabic 98 English 0
اسامة ابوالقاسم عبدالله موسى(3-2016)
Publisher's website

Using agile practice under the CD-ERP model: A hybrid approach

This paper examines the applicability of agile practice in the Collaboratively-Developed Enterprise Resource Planning (CD-ERP) Model. This model has been proposed as a solution to develop Information Systems (ISs) for public universities in Libyan Higher Education (LHE) following the community-source paradigm and based on ERP. The study took place between 2016 and 2020. The purpose of the article is to discuss the possible impact and success of implementing agile practice in such an environment, while a hybrid approach involving agile practice and a predictive method was introduced. The risks and challenges associated with adopting the CD-ERP model are discussed using a SWOT analysis. Finally, the lessons learnt, recommendations, and directions for future work are presented. arabic 11 English 51
TAREQ SALAHI ALSAGHEER ALMIGHEERBI(3-2021)
Publisher's website

Using the SERVQUAL model to assess service quality and students' satisfaction: (an empirical study of the online registration system at the University of Tripoli)

This paper comes as a part of an exploratory study with a goal to investigate the applicability of Collaboratively-Developed, Enterprise Resource Planning [ERP](a CD-ERP Approach) within Libyan public universities. The purpose of the research presented was to evaluate the new online system launched recently at the University of Tripoli (UOT) in order to investigate 1) what students expect from such a service, 2) whether or not they are satisfied with the service offered, 3) how important security issues are to the users. To answer these questions, quantitative data was collected using questionnaires based on the instruments of the SERVQUAL model via online questionnaires. Based on our results, students' expectations were higher than their perceptions of the quality of the services (QoS). The results indicate that students are obviously unsatisfied with the services provided by UOT's new online system. W arabic 27 English 135
TAREQ SALAHI ALSAGHEER ALMIGHEERBI(1-2019)
Publisher's website