Department of Civil Engineering

More ...

About Department of Civil Engineering

Facts about Department of Civil Engineering

We are proud of what we offer to the world and the community

88

Publications

79

Academic Staff

1150

Students

0

Graduates

Who works at the Department of Civil Engineering

Department of Civil Engineering has more than 79 academic staff members

staff photo

Prof.Dr. Mohamed Omran Imbarek Esekbi

الدكتور محمد عمران امبارك السكبي هو احد اعضاء هيئة التدريس بقسم الهندسة المدنية بكلية الهندسة. يعمل الدكتور محمد امبارك السكبي بجامعة طرابلس كـأستاذ منذ 2009 وله العديد من المنشورات العلمية في مجال تخصصه. وتتركز اهتماماته البحثية على اداء مواد الرصف في المناخ الحار جاف وتطوير طرق اختبار وتصميم الرصف الاسفلتي. للدكتور محمد امبارك السكبي كتاب منهجي بعنوان "هندسة الرصف" وهو معتمد للتدريس لطلبة الهندسة المدنية في عدد من الكليات والمعاهد الهندسية في ليبيا وبعض البلدان العربية ، وله ما يزيد عن 30 ورقة بحثية منشورة في عدد من الدوريات العلمية والمؤتمرات والندوات العلمية.

Publications

Some of publications in Department of Civil Engineering

Impact performance of novel multi-layered prepacked aggregate fibrous composites under compression and bending

Multi-layered Prepacked aggregate fibrous composite (MLPAFC) is a new type of concrete, which is prepared in two subsequent stages of aggregate-fibre skeleton prepacking and cementitious grouting. In this study, ten MLPAFC mixtures were prepared in three subsequent layers incorporating different contents of four different types of steel fibres. Long and short hooked-end and crimped steel fibers were adopted with 3.0 and 1.5% dosages for the outer and interior layers, respectively. In-between the three MLPAFC layers, two layers of Glass Fiber Mesh (GFM) were inserted in five of the ten mixtures. The impact response of the MLPAFC mixtures was evaluated using two test methods. In the first, the ACI 544-2R repeated free-falling weight test was followed using disk specimens, while flexural free-falling weight on prism specimens was the second adopted impact test. Moreover, Weibull distribution was used to statistically analyse the discrepancies of the obtained experimental impact records. The impact tests results revealed that MLPAFC can absorb significantly high energy under falling weight impact due to its structure and the dual crack arresting activity of both steel fibers and GFM. The cracking number of impacts of MLPAFC cylindrical specimens without GFM was increased by approximately 530–870% compared reference specimens, while increment percentages reaching 1350% were recorded at failure stage. The impact resistance of MLPAFC prisms under flexural impact was noticeably improved, yet with lower percentages than cylindrical specimens. The insertion of intermediate GFMs let to additional developments in the impact strength of both cylindrical and prism specimens. arabic 14 English 97
Hakim S. Abdelgader (12-2020)
Publisher's website

دراسة تحليلية و برمجية للسلامة على الطرقات بمدينتي صبر اته و صرمان

تعاني شبكة الطرق بمدينتي صبرا ته و صرمان من النقص الواضح في متطلبات السلامة المرورية الذي ساهم في ارتفاع معدلات الحوادث و جسامتها ، لذلك فإن فهم مشكلة الحوادث و ربطها بعامل الطريق قد يقود إلى نتائج تساعد على إعداد برامج معالجة مواقع الخطر و تطوير شبكة الطرق و بالتالي تحسين مستوى السلامة المرورية مستقبلاً ، و الهدف الأساسي من هذه الدراسة هو دراسة تحليلية و برمجية للسلامة على الطرقات بمدينتي صبرا ته و صرمان و استنباط مؤشرات عن علاقة عناصر تصميم الطرق بالسلامة المرورية في المدينتين ، و آلية العمل اشتملت على ثلاث مراحل أساسية هي : (1) مرحلة تجميع البيانات الخاصة بعناصر التصميم لمقاطع طولية هامة من شبكة الطرق بمنطقة الدراسة ( رئيسية ، فرعية ، زراعية ) بطول ( 32 كم) إضافة إلى قطاع الطريق الساحلي الواقع بمنطقة الدراسة بقطاعيه المزدوج الحركة بطول ( 14.6 كم) و المفرد الحركة بطول ( 26 كم) ، و كذلك تجميع البيانات الخاصة بإحصاءات الحوادث المرورية خلال الفترة (2000– 2005 ف) . (2) مرحلة الدراسة التحليلية للبيانات المجمعة و إظهارها في جداول و أشكال بيانية لمعرفة تأثير عناصر تصميم الطرق على السلامة المرورية و توضيح مدى جسامة الحوادث المرورية و ما قد يكون لعناصر تصميم الطرق من مساهمة في وقوع هذه الحوادث . (3) مرحلة برامج التطوير والحلول المقترحة و الاستنتاجات و التوصيات التي تحقق أهداف هذه الدراسة ، و قد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها : (1) جوانب الطرق غير متسامحة حيث توجد العديد من العوائق الصلبة. (2) إهمال أماكن عبور المشاة و القصور الواضح في التجهيزات الخاصة بالمشاة خاصة بالطريق الساحلي. (3) عرض الجزيرة الوسطى بقطاع الطريق الساحلي المزدوج الحركة لا يتناسب مع حجم المرور اليومي. (4) أوضحت الدراسة أن علاقة الزيادة في عدد السكان و الحوادث المرورية غير قوية و هذا يشير إلى أن الحوادث بمنطقة الدراسة لا تتأثر كثيرًا بزيادة عدد السكان. (5) اتجهت حوادث المرور خلال فترة الدراسة إلى الزيادة فكانت نسبة إجمالي حوادث القتل و حوادث الإصابات البليغة (75.7 %) ، أما أهم توصيات البحث فهي : (1) تعزيز مبدأ الطرق المتسامحة بإزالة العوائق من جوانب الطرق. (2) تنفيذ متطلبات التحكم في الحركة على جوانب الطرق. (3) تطبيق متطلبات التحكم في الحركة عند التقاطعات. (4) الاهتمام بالمشاة عن طريق تنفيذ ممرات خاصة بالمشاة. (5) الكشف الدوري على عناصر تصميم الطرق للتعرف على المخاطر و المشاكل التي تهدد السلامة على الطرقات.
إبراهيم العارف حسن (2008)
Publisher's website

Underwater Concreting by Using Two Stage Concrete

Abstract Pouring of concrete underwater is necessary in the implementation of most in-shore, and off-shore structures. The pouring of underwater concrete is considered as a challenge for engineers, even during the design stage or during implementation and supervision. This is due to the fact that many precautions must be taken for the success of casting process. The most important precaution is to protect the fresh concrete during the casting process from the water to avoid the risk of washout of cement past and segregation of aggregates. Concrete can be placed underwater successfully though good design of concrete mix, and through choosing the most suitable method for placing of concrete. There are new techniques for underwater concreting such as grouted aggregate which is known as two-stage concrete (TSC) method which, as the name implies, consists of filling a form work with the coarse aggregate and then injecting the grout to fill the voids through pumping tubes extended to the bottom of the form. The main objective of the thesis is to present the capability of pouring the concrete underwater by using (TSC) method. A laboratory model was prepared and visually investigated and tested by extracting core samples, performing compressive test, tensile test and using ultrasonic pulse velocity test. From the obtained results it has been observed that, it is possible to pour concrete underwater by using two stage concrete in successful way, and it is recommended to develop this research by using different water cement ratios and cement sand ratios to get the optimum mix design and also, different types of aggregates which are available in local quarries.
منال فاروق النجار (2010)
Publisher's website

Department of Civil Engineering Video Channel

Watch some videos about the Department of Civil Engineering

See more