Department of Mechanical and Industrial Engineering

More ...

About Department of Mechanical and Industrial Engineering

Facts about Department of Mechanical and Industrial Engineering

We are proud of what we offer to the world and the community

44

Publications

40

Academic Staff

910

Students

0

Graduates

Who works at the Department of Mechanical and Industrial Engineering

Department of Mechanical and Industrial Engineering has more than 40 academic staff members

staff photo

Prof.Dr. Rajab Abdallah Abdulqader Hokoma

الأستاذ الدكتور: رجب عبدالله حكومة، درس العلوم الهندسية بجامعة قاريونس، ثم تحصل على درجة الماجستير في مجال إدارة المؤسسات، ودرجة الدكتوراه في مجال الهندسة الصناعية وتقنيات التصنيع، قام بتدريس عدداً من المقررات الدراسية في مستوى الدراسة الجامعية والدراسات العليا بنفس الجامعة التي تخرج منها في بريطانيا، ثم التحق بطاقم هيئة التدريس بكلية الهندسة جامعة طرابلس. تمت إعارته للعمل في وزارة التعليم والبحث العلمي لمدة عامين، كما شارك في العديد من المؤتمرات العلمية محلياً ودولياً، قام خلالها بنشر مجموعة من البحوث العلمية في مجال تخصصه، وله عضوية في اللجان العلمية العالمية لعدد من المؤتمرات العلمية من بينها المؤتمر الدولي المعروف باسم (CARS&FOF)، والمؤتمر الدولي في مجال الهندسة الصناعية وإدارة العمليات (IEOM)، كما له العديد من البحوث العلمية المنشورة في دوريات ومجلات علمية محكمة دولياً ومحلياً تجاوزت الخمسين بحثاً، إضافة إلى اثنين من الكتب المنهجية المنشورة في مجالات الهندسة الصناعية، كما أشرف على العديد من رسائل الماجستير جميعها أجيزت بنجاح، كان من بينها دراسة واقع العمليات الإدارية للدراسات العليا بجامعة طرابلس وإمكانية تحسينها باستخدام أسلوب إعادة الهندسة ورسالة أخرى بعنوان تطبيق مفاهيم الصيانة الإنتاجية الشاملة لتحسين مستويات الأداء في قطاع النفط الليبي.

Publications

Some of publications in Department of Mechanical and Industrial Engineering

Effects of Finny-shaped Absorber Surface on Basin-solar Still Behavior

Abstract For this study, two identical single-effect of single basin solar stills are designed, fabricated, tested, and evaluated, where one of them is employed alone which is referred to as “passive still”, while the other is coupled to a flat plate solar collector introducing what so called the active still. Both are installed at the same site in Tripoli-Libya and they are oriented due to south. Measurement of various temperatures, solar intensities, humidity, wind speed and distillated water production are taken each hour for several days of August under various operating conditions. Two operational modes are considered; each of the passive and active stills is operating for the whole day. These tests were performed using seawater and water basin different depths. The water production of the active still is reported to be 6.6 L/m2.day which is higher than that of the passive still by 56 per cent approximately. The maximum daily efficiency is calculated to be 24 per cent approximately for the active still system while it is 14 per cent approximately for the passive still. Yet, the still thermal performance seems to have a complex function of geometrical, constructional, and operational conditions, site characteristics and layout details.
صالح أحمد سرابيط (2010)
Publisher's website

Determination of Stress Intensity Factor for Different Crack Sizes using Finite Element Method

Abstract This Thesis overviews the methods for calculating the stress intensity factor and employs the stress and displacement methods in the current study. The model used simulates a cracked rectangular plate which is subjected to tensile stress. The Finite element method is used to calculate inplane displacement due to applied loads. As a post processing the stress and stress intensity factor over the plate was calculated. The results show that the singularity exists at the crack tip and the components of stress and approach infinity as the crack tip approach. The comparison of the current study to theoretical and other numerical results shows a good agreement and reliability of the program. The thesis consists of five chapters, the first chapter, presents general over view and historical al review. The second chapter demonstrates the theoretical basis in fracture mechanics. The third chapter involves the numerical solution using F.E.M. The fourth chapter demonstrates a case study and the results and discussion of the obtained results. The fifth chapter concludes the work and gives recommendations.
محمد كامل الشيخ (2009)
Publisher's website

Controlling of the Equipment's Performance through Maintenance's Policies Optimization

عند تطبيق سياسات الصيانة تواجه المؤسسات الصناعية والخدمية على حدا سواء تحدى ألا وهو ماهى طريقة الصيانة المثلى والسياسة الأفضل الواجب إتباعها لصيانة النظام بالأخذ في الاعتبار التكاليف ؟ بكلمات أخرى ماهى السياسة المثلى للصيانة التي تحقق التوازن بين تقليل الأعطال والحفاظ على النظام في أحسن الظروف التشغيلية وبأقل تكلفة ممكنة للصيانة.لذلك تشكل تكلفة الصيانة دورا هاما قي عملية المفاضلة عند اختيار وتخطيط سياسات الصيانة. إن حساب تكاليف الصيانة لاى نظام من بداية تشغيله إلى نهاية عمره الافتراضي له أهمية كبيرة للمؤسسة الصناعية ، حيث يضمن لمتخذي القرار حسن التصرف في مصادر رؤؤس الأموال وهذا الأمر مهم جدا خصوصا للدول النامية نظرا لمحدودية توفر إمكانياتها . لذلك يقدم البحث نموذج رياضي مطور لتقدير التكاليف الإجمالية لسياسات الصيانة المتبعة أو المقترحة لنظام ما على طول العمر الافتراضي له ، تقدير عدد الأعطال التي يتعرض لها النظام، تقدير تكلفة المواد المطلوبة لعمليات الصيانة ، تقدير العدد الأمثل لمرات إجراء الصيانة الوقائية بكل فترة من فترات عمر النظام ، ومن خلال البحث نقوم بدراسة وتحليل تأثير العناصر المختلفة للصيانة على معايير الأداء . أيضا يعطى النموذج الرياضي المطور الوقت الأمثل لإجراء العمرة لمعدات النظام بدلا من السياسة التقليدية المتبعة ببعض المؤسسات الصناعية في الدول النامية والتي تعتمد فقط على إجراء عمرة لمعدات النظام بعد فترات زمنية ثابتة بغض النظر عن حالة النظام ومدى احتياجه فعليا لتجديد معداته .ويدعم البحث بدراسة تحليلية وعملية لنظام محطة نقل الطاقة الكهربائية بالشركة العامة للكهرباء كمثال للدراسة . Abstract Through implementation of the maintenance policies, companies face challenge with respect to system maintenance cost, which is how to keep the system in good working condition at low maintenance cost? Thus the tradeoff process between cost and performance of the system plays an important role in the selection of the maintenance policies.This research is intended to achieve the optimum maintenance policies, and to achieve the leverage between system performance and life cycle maintenance cost. It focused on accomplishing the following points:Developing a mathematical model to evaluate maintenance policies through life cycle of the system.Assessing the impact of maintenance parameters on system performance measures.Using the developed model to determine the appropriate overhauling times for the industrial enterprises, actually when the equipments should be overhauled, instead the traditional way, that is performed based on fixed number of years. The model works based on criteria's are set by enterprise's decision makers, such that if the system exceeds certain number of breakdowns through its life cycle, then system must be overhauled. This thing helps the companies saving money. Using appropriate performance measures to evaluate how well the system meets its goals based on the applied maintenance policy. Practical and analytical study of power transmission station's equipments in general electrical company of Libya was presented as a case study.
عماد مختار المصراتي (2009)
Publisher's website