Department of Mechanical and Industrial Engineering

More ...

About Department of Mechanical and Industrial Engineering

Facts about Department of Mechanical and Industrial Engineering

We are proud of what we offer to the world and the community

44

Publications

40

Academic Staff

910

Students

0

Graduates

Who works at the Department of Mechanical and Industrial Engineering

Department of Mechanical and Industrial Engineering has more than 40 academic staff members

staff photo

Dr. Azeddien Mo Salah Kinsheel

عزالدين كنشيل هو احد اعضاء هيئة التدريس بقسم الهندسة الميكانيكية والصناعية بكلية الهندسة. يعمل السيد عزالدين كنشيل بجامعة طرابلس كـأستاذ مشارك منذ 2016-05-01 وله العديد من المنشورات العلمية في مجال تخصصه

Publications

Some of publications in Department of Mechanical and Industrial Engineering

Using the Ground to Produce Condensate Water

Abstract Using the ground to produce condensate water for drinking and irrigation is A new application. This study simulates numerically the use of humid air flow in a buried pipe in the ground to obtain fresh water. The temperature difference between the humid air and the environment (ground) is exploited in this condensation process. The finite difference method is employed with pressure Correction method on staggered grid to simulate the flow of humid air through Buried pipes. The condensation occurs due to the decrease of the humid air Temperature below the dew point, as a result of the heat exchange between the humid air and the ground. The amount of condensation depends upon the flow Velocity, absolute humidity, Relative humidity and pipe geometry. For a selected pipe geometry of 22m long, and 0.2m diameter, the amount of condensation is about 26 kg/hr (0.006944kg/s). The results of the current study are in agreement to within ±10% of the results given by Jenney Lindblom.
مروان عبد السلام الهمشيري (2010)
Publisher's website

Flexural Vibrations Of Beams

Abstract Finite element method is used to analyze the flexural vibrations of beams using Galerkin approach for both Bernoulli and Timoshenko theories.The methodology is started by integral formulation of the partial differential equations for the physical problem, and then the element stiffness, mass matrices and load vector have been obtained. Free vibrations analysis is used for the predictions of natural frequencies and mode shapes for, first flexural vibrations by classical theory, second flexural vibrations by including the effect of shear deformation and rotary inertia in the analysis. Finally, the axial and torsional vibrations, in addition to flexural vibrations, in both transverse and lateral directions together have been taken into consideration, thus the finite element equations and the element stiffness, mass, and load vector matrices have been developed for axial, torsional, and flexural vibration together.The natural frequencies are tabulated for all classical types of classical boundary conditions. The mode shapes corresponding to the natural frequencies were presented graphically. The exact solutions and results obtained by other standard methods are used for comparison with the current numerical results. The forced vibrations were introduced for the analysis of dynamic behavior of beams under several types of loading. The finite element code with Taylor series method and mode superposition for the Bernoulli and Timoshenko beams has been carried out. Numerical results are presented in the form of comparisons between the Bernoulli and Timoshenko and demonstrate how the effect of shear deformation reduced the displacement response with increasing the excitation frequency, excitation amplitude, and length of the beam. Comparisons are made with the exact and existing classical methods and checked with those obtained IVusing standard methods (ANSYS package) and are found in good agreement. It should be noted that all models of beams have always convergence to the correct solution.
أمنة احمد القلفاط (2009)
Publisher's website

رؤية هندسية لواقع المؤثرات السلبية الناتجة عن وسائل المواصلات المستخدمة في نطاق جامعة طـــــرابــلـس، لـــــيبـيا

يستعرض هذا البحث مشكلة المؤثرات السلبية الناتجة عن وسائل المواصلات المستخدمة قبل من طلاب كافة الكليات التابعة لجامعة طرابلس، حيث تمثلت المشاكل والسلبيات تم التي التركيز على دراستها في مقدار الوقت المهدور والضائع خلال اليوم الدراسي لكافة طلبة وطالبات الجامعة، إضافة إلى مستوى التلوث البيئي الناتج عن الكمية الكبيرة الناتجة على شكل غازات سامة ومضرة بالإنسان وبالبيئة المحيطة به، حيث يعتبر جانب دراسة التلوث البيئي الناتج في محيط جامعة طرابلس استكمالا لبحث سابق تم نشره خلال فعاليات مؤتمر البيئة الثاني المنعقد خلال شهر ديسمبر الماضي. اعتمدت هذه الدراسة على عملية المسح الميداني لعينة عشوائية من طلاب الجامعة، استخدم لتجميع البيانات اللازمة لإنجاز هذه الدراسة استمارة استبيان تم تصميمها خصيصاً لهذا الغرض، تم التركيز خلال عملية التصميم على معرفة مقدار الوقت الذي يستغرقه الطالب أو الطالبة للوصول من بيته إلى مكان دراسته، وبالمثل عودته من الجامعة إلى محل سكناه، إضافة إلى مقدار الوقت الذي قد يحتاجه كل سائق سيارة لإيجاد مكان لركن سيارته داخل الحرم الجامعي، وتم التركيز أيضاً على تحديد نوعية وسيلة المواصلات المستخدمة، وعمرها بالسنوات لأجل معرفة وتحديد كمية انبعاث الغازات السامة على هيئة عوادم ناتجة من تلك السيارات. تحليل النتائج أشار إلى معلومات ومؤشرات يمكن اعتبارها على درجة كبيرة من الأهمية، تمثل أهمها في أن الطالب أو الطالبة بجامعة طرابلس يُضيع الكثير من وقته في التنقل فيما بين محل سكناه والمكان المخصص له لتلقي العلم والمعرفة. إضافة إلى كل ذلك أشارت الدراسة بكل وضوح إلى أمر في غاية الخطورة وهو أن كمية الملوثات البيئية الناتجة من عوادم وسائل المواصلات المستخدمة من قبل طلبة جامعة طرابلس تجعل الأمر غاية في الخطورة والأهمية لأن يتم التركيز عليه واعتباره من الأولويات التي يجب دراستها والتركيز عليها. واعتماداً على النتائج المتحصل عليها، اقترحت بدائل أخرى لوسائل مواصلات ليست مستخدمة ولا متاحة في الفترة الحالية، من شأن توفيرها واستخدامها أن يساهم وبشكل في كبير في إيجاد حلول فعالة للمشكلة محل هذه الدراسة، والعمل على خفض مستوى انبعاث الغازات السامة الصادرة من استخدام وسائل المواصلات بالجامعة إلى حد يمكن اعتباره من الأهمية بأن يؤخذ بكامل الجدية. arabic 212 English 0
أ.د. رجب عبدالله جكومة, سراج مراد القنوني , محـمد فـريد القبلاوي(12-2015)
Publisher's website