استراتيجية الخرائط المفاهيمية ودورها في التعلم
This research aims to reveal the concept of the concept map as an educational strategy, and to identify its role in the process of learning and the acquisition of new concepts and educational experiences by the learner.
The researcher used the descriptive approach, and the research is of two axis, first one is: the concept of mapping strategy, and the second axis discussed the role of the conceptual strategy in learning, training learners to design or build a map of scientific concepts, apply models to use the concept map and at the end of the research recommended a set of recommendations:
1. Emphasize on the need to employ this strategy in teaching at various educational levels and in various types of science as mental stimulants that help self-learning and make learning meaningful
2. In view of the fact that the information map strategy is an organizational means for the content of the textbook, we recommend that the designers of curriculum should include it to improve the quality of curriculum design, whether it is paper or electronic books.
3. Providing technological and technical support capabilities such as computers and projectors and the availability of the Internet that helps teachers to prepare and employ conceptual maps.
4. Encouraging graduate students in the Department of Curricula and Teaching Methods to conduct studies on the effectiveness of using the information map in the Libyan environment and linking it to various variables such as the ability to analyze and synthesize, especially as this strategy of mental stimulants and cognitive aids urge the learner to employ his mental abilities.
يهدف هذا البحث إلى الكشف عن مفهوم خارطة المفاهيم كاستراتيجية تعليمية، والتعرف على دورها في حصول عملية التعلم واكتساب المفاهيم والخبرات التعليمية الجديدة عند المتعلم. استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، وتكون البحث من محورين المحور الأول: تناول استراتيجية الخرائط المفاهيمية، و المحور الثاني ناقش دور استراتيجية الخرائط المفاهيمية في التعلم وكيف يمكن تدريب المتعلمين على تصميم أو بناء خريطة المفاهيم العلمية، بالإضافة إلى عرض بعض النماذج التطبيقية لاستخدام خريطة المفاهيم، وفي ختام البحث أوصت الباحثة بجملة من التوصيات وهي:
1. التأكيد على ضرورة توظيف هذه الاستراتيجية في التدريس في مختلف المراحل التعليمية وفي مختلف أنواع العلوم باعتبارها من المنشطات العقلية التي تساعد على التعلم الذاتي وتجعل التعلم ذو معنى.
2. من منطلق أن استراتيجية خارطة المعلومات وسيلة تنظيمية لمحتوى الكتاب المدرسي فإننا نوصي القائمين على تصميم المناهج بضرورة تضمينها لتحسين نوعية تصميم المناهج الدراسية سواء كانت كتب ورقية أو إلكترونية.
3. توفير الإمكانيات التكنولوجية والتقنية الداعمة مثل أجهزة الحاسوب وأجهزة العرض وتوفر شبكة الانترنت التي تساعد المعلمين على إعداد وتوظيف الخرائط المفاهيمية.
4. تشجيع طلبة الدراسات العليا بقسم المناهج وطرق التدريس على إجراء دراسات حول فاعلية استخدام خارطة المعلومات في البيئة الليبية وربطها بمتغيرات مختلفة مثل القدرة على التحليل والتركيب خاصة وأن هذه الاستراتيجية من المنشطات العقلية والمعينات الإدراكية التي تحث المتعلم على توظيف ما لديه من قدرات عقلية.
arabic 87 English 0
مسعودة مفتاح أحمد عبدالرحمن الحسيني(1-2021)
Publisher's website