Faculty of Physical and Sport Sciences {PESPS}

More ...

About Faculty of Physical and Sport Sciences {PESPS}

The Faculty of Physical Education and Sport Sciences is one of the faculties of applied sciences at the University of Tripoli. It started as a department that was previously established in the Faculty of Education at the University of Tripoli in 1979. It is a scientific edifice that provides advice and prepare specialized qualified cadres for the community. The Faculty interacts positive with government bodies and organizations related to youth activities inside and outside Libya.

 

In keeping with the development, in 1990, the Faculty of Physical Education became an academic space for the sciences of physical education and sports. This was in line with the increasing interest in qualifying teaching cadres that hold higher degree in all physical education and sport programs. The Faculty’s programs and curricula are designed to achieve the needs of society. The Faculty also worked on merging general departments into scientific specializing departments so that its outputs are science- and knowledge-based.

Facts about Faculty of Physical and Sport Sciences {PESPS}

We are proud of what we offer to the world and the community

172

Publications

136

Academic Staff

1626

Students

858

Graduates

Programs

Major

...

Details
No Translation Found
Major No Translation Found

No Translation Found...

Details
No Translation Found
Major No Translation Found

No Translation Found...

Details

Who works at the Faculty of Physical and Sport Sciences {PESPS}

Faculty of Physical and Sport Sciences {PESPS} has more than 136 academic staff members

staff photo

Dr. walid Ali Ahmed ELmarghani

وليد علي المرغني هو احد اعضاء هيئة التدريس بقسم التدريب بكلية التربية البدنية وعلوم الرياضة ، ورئيس قسم الدراسة والامتحانات بالكلية ، ومدير مكتب الدراسات العليا بالكلية. يعمل السيد وليد علي المرغني بجامعة طرابلس كأستاذ مشارك منذ 2021-10-01 وله العديد من المنشورات العلمية في مجال تخصصه.

Publications

Some of publications in Faculty of Physical and Sport Sciences {PESPS}

تأثير برنامج تدريبي مقترح لتحسين صفة التوافق و بعض-المتغيرات الفسيولوجية في جري المسافات المتوسطة لذوي الاحتياجات الخاصة ( الصم وضعاف السمع)

- To identify the impact of the proposed training program to improve the status of compatibility when run middle distance for the sound of the special needs "deaf and hard of hearing." -To identify the impact of the proposed training program to improve some physiological variables and time 800-meter race happened to the sound of the special needs "deaf and hard of hearing." Where the study resulted in: The training program used with the experimental sample has improved the status of compliance and some of the variables physiological under study (such as pulse, blood pressure, systolic and diastolic, capacity vital to the lungs), and that the proposed training program led to improved digit level in the 800-meter run to the members the experimental sample.
ناجي ميلاد محمد السلامي (2010)
Publisher's website

الدوافع المرتبطة بالنشاط الرياضي نحو درس التربية البدنية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

يعد موضوع الدوافع من أهم موضوعات علم النفس وأكثرها دلالة سواء على المستوى النظري او التطبيقي، وهدفت الدراسة للتعرف على الفروق في الدوافع المرتبطة بالنشاط الرياضي نحو درس التربية البدنية لذا تلاميذ المرحلة الاعدادية، والتعرف على العلاقة الارتباطية بين أبعاد الدوافع نحو درس التربية البدنية لذى تلاميذ المرحلة الاعدادية حسب متغير الجنس ذكور/ إناث. واستخدم الدارس المنهج الوصفي بالأسلوب المسحي وتم اختيار عينة الدراسة بالطريقة العشوائية البسيطة ويبلغ عددهم ( 316 ) تلميذا وتلميذه واستخدم الدارس مقياس استخبار التوجه الرياضي. من إعداد ديانا جل 1993 وكانت الاستنتاجات انه هناك مستوى عالي لتوجه الرياضي لتلاميذ نحو درس التربية البدنية وأن جميع أبعاد مقياس التوجه الرياضي داله احصائيا ولتعرف على الفروق المرتبطة بنشاط الرياضي حسب متغير الجنس تبين أن قيم المتوسطات للبنات تزيد عن البنين ويوصي الدارس بالاهتمام بالإعداد النفسي لتلاميذ وتطوير دوافعهم واجراء دراسات مماثلة على مختلف المراحل التعلمية وكدلك يوصي بوضع برنامج ارشادي وتوجهي يسمح بتطوير وتحسين مستويات التلاميذ في مختلف الجوانب (البدنية والمهارية والنفسية والاجتماعية).
محمد سلامة النويصرى (2015)
Publisher's website

تأثير النشاط الترويحي الرياضي على تنمية السلوك الاجتماعي لدى طلاب مرحلة التعليم الثانوي

تهدف هذه الدراسة إلى معرفة تأثير النشاط الترويحي الرياضي على تنمية السلوك الاجتماعي لدى طلاب المرحلة الثانوية لمنطقة غريان وقد استخدم الدارس المنهج التجريبي مستخدما للتصميم الثنائي لمجموعتين احدهما ضابطة والأخرى تجريبية، وقد تكّون مجتمع الدارسة من طلاب المرحلة الثانوية (الصف الثالث) وتضمنت عينة الدارسة على 80 طالبا نصفهم من التخصصات العلمية، والنصف الأخر من التخصصات الإنسانية، وقد توصلت الدراسة للعديد من النتائج، من بين أهمها الآتي:يوجد تأثير للأنشطة الرياضية على تنمية السلوك الاجتماعي لدى طلاب مرحلة التعليم الثانوي بمنطقة غريان. وجود فروق دالة إحصائيا بين المجموعتين الضابطة والتجريبية في القياس البعدي لتأثير النشاط الترويحي الرياضي على تنمية السلوك الاجتماعي لطلاب مرحلة التعليم الثانوي بمنطقة غريان، ولصالح المجموعة التدريبية.
مصطفي عاشور محمد المليان (2015)
Publisher's website

Faculty of Physical and Sport Sciences {PESPS} Video Channel

Watch some videos about the Faculty of Physical and Sport Sciences {PESPS}

See more

Faculty of Physical and Sport Sciences {PESPS} in photos

Faculty of Physical and Sport Sciences {PESPS} Albums